WRC Motorsport&Beyond

Ogólnopolski problem z płynami hamulcowymi

Niemal co drugi płyn hamulcowy DOT-4 w Polsce nie spełnia określonych norm, wynika z raportu Centrum Badań Materiałowych Instytutu Transportu Samochodowego.

Takie wyniki badań należy traktować bardzo poważnie, bowiem złej jakości płyn hamulcowy wydłuża hamowanie samochodu, a w skrajnych przypadkach może całkowicie je uniemożliwić. W trakcie przeprowadzonych badań weryfikowano dziesięć popularnych produktów dedykowanych pojazdom silnikowym dostępnych na polskim rynku. Sprawdzano m.in. wartość temperatury wrzenia i lepkość, czyli parametry decydujące o jakości płynu.

Cztery z dziesięciu płynów nie spełniały określonych w normie wymagań. Z kolei kolejne cztery płyny miały zbyt niską wartość temperatury wrzenia płynu, a dwa kolejne prawie całkowicie odparowały w trakcie badania.

Producenci zalecają wymianę płynu hamulcowego co dwa – trzy lata, gdyż po takim okresie traci on swoje właściwości. Inne badania wykazują natomiast, że duża część polskich kierowców w ogóle nie przywiązuje wagi do wymiany płynu hamulcowego.

Sprawne hamulce, z wysokiej jakości płynem w układzie, osiągają pełen potencjał działania po około 0,2 sekundy. Przy niespełniającym wymagań parametrów płynie hamulcowym droga hamowania będzie nawet 7,5-krotnie dłuższa, a samochód rozpocznie hamowanie znacznie później.