Członkowie Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego przegłosowali przyjęcie nowych wymogów dotyczących systemów bezpieczeństwa w samochodach.
Celem zmian jest ochrona życia i zdrowia pieszych, ale również i innych uczestników ruchu. Pomóc ma w tym głównie system ograniczenia prędkości ISA. System ten na podstawie danych z GPS i informacji drogowych ustala czy kierowca porusza się z odpowiednią prędkością, zgodną z obowiązującą w danym miejscu.
Do zwiększenia ich bezpieczeństwa przyczynią się także inne systemy, w tym m.in:
- wykrywania i ostrzegania przed pieszymi i rowerzystami znajdującymi się w pobliżu pojazdu
- automatycznego nagłego hamowania
- poprawienia widoczności z kabiny kierowcy w samochodach ciężarowych i busach
- inteligentnego dostosowania prędkości
- awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu
- samochody w standardzie mają mieć montowane specjalne szyby i pokrywy silnika redukujące obrażenia potrąconych
W marcu rozpoczną się negocjacje treści przyjętych przepisów z państwami członkowskimi. Jeżeli zakończą się sukcesem, pierwsze nowe systemy będą instalowane obowiązkowo w nowych pojazdach już od września 2021 roku.