WRC Motorsport&Beyond

Niebieski Szlak Lotosu otwarty – elektrykiem ze stolicy do Trójmiasta

stacja lotos

Koncern paliwowy LOTOS rozpoczął test pierwszych 12. punktów ładowania pojazdów elektrycznych pomiędzy Warszawą a Gdańskiem i Gdynią. Stacje zlokalizowano przy autostradach A1 i A2.

Dokładnie już od 26 października br. kierowcy samochodów elektrycznych mogą przejechać trasę ze stolicy Polski do Trójmiasta i z powrotem. Aż do odwołania korzystanie z szybkich ładowarek będzie bezpłatnie.

Warto dodać, że spośród pierwszych 50 stacji, które LOTOS planuje wyposażyć w szybkie ładowarki, aż 1/3 to właśnie Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP).

Umiejscowienie punktów ładowania zaplanowano tak, aby najdłuższy odcinek między nimi nie przekraczał 150 km – czyli tyle, ile wynosi odległość pomiędzy MOP Krzyżanów i MOP Malankowo przy autostradzie A1. Pozwoli to na swobodne przejechanie trasy niezależnie od rodzaju baterii, stylu jazdy czy warunków atmosferycznych.

Technologie związane z ładowaniem pojazdów elektrycznych są nieustannie rozwijane, jednak jeszcze przez jakiś czas ładowanie baterii „elektryka” będzie zajmowało więcej czasu niż tankowanie baku. Okazuje się jednak, że czas spędzony na MOP-ie przez podróżujących samochodami elektrycznymi i samochodami z silnikami spalinowymi jest podobny i wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu minut. Samochody elektryczne powoli zmieniają podejście do transportu.

Niebieski Szlak

Każda z dwunastu stacji sieci LOTOS na Niebieskim Szlaku posiada cztery stanowiska ładowania i została wyposażona w ładowarkę o łącznej mocy 150 kW obsługującą trzy międzynarodowe standardy:

Ciekawostką jest fakt, że nazwa standardu CHAdeMo (od słów charge de move) jest także pewną grą słów odnoszącą się do japońskiego stwierdzenia O cha demo ikaga desuka, które z kolei w wolnym tłumaczeniu oznacza „napijmy się herbaty”. Przyjęło się powszechne użycie tego sformułowania, ponieważ ładowanie baterii trwa mniej więcej tyle, co zaparzenie i wypicie tego napoju.

Wszystkie urządzenia mają takie same parametry techniczne, natomiast różnią się systemem zarządzania. Takie podejście pozwala na przetestowanie alternatywnych rozwiązań, aby w kolejnym etapie projektu móc wybrać optymalny.

Lokalizacje punktów ładowania przy Niebieskim Szlaku

1 Gdynia, al. Zwycięstwa 165
2 Gdańsk, ul. Jana Pawła II 25C
3 Gdańsk, ul. Odyseusza 18
4 Gdańsk, ul. Spacerowa 50
5 MOP Malankowo Zachód
6 MOP Malankowo Wschód
7 MOP Krzyżanów Zachód
8 MOP Krzyżanów Wschód
9 MOP Brwinów Północ
10 MOP Brwinów Południe
11 Warszawa, ul. Radzymińska 160
12 Warszawa, ul. Łopuszańska 29

W ramach wspomnianej strategii koncern z Gdańska dąży do uzyskania pozycji lidera w obszarze paliw nowej generacji. Aby te plany urzeczywistnić przedstawiciele Grupy LOTOS oraz spółki LOTOS Lab, jako podmiotu realizującego zadania w zakresie inicjowania, koordynowania, finansowania i realizacji projektów badawczo-rozwojowych w Grupie Kapitałowej LOTOS, podpisali we wrześniu br. dokumenty inicjujące wspólną działalność badawczo-rozwojową z Politechniką Warszawską. Współpraca polegać będzie na przygotowaniu prototypów wybranych urządzeń z obszaru niskoemisyjnego transportu oraz magazynowania energii.