WRC Motorsport&Beyond

Nie tylko Tesla myśli o mocnej, elektrycznej półciężarówce

Rivian jest amerykańską firmą z branży motoryzacyjnej założoną w 2009 roku. Firma ta opracowuje pojazdy, produkty i usługi związane ze zrównoważonym transportem.

W listopadzie 2018 r. ogłoszono nazwy elektrycznej półciężarówki i takiegoż SUV’a marki Rivian –będą to R1T i R1S.
Dane techniczne tych pojazdów są imponujące:
– baterie mają mieć pojemności od 105 do 180 kWh,
– moc będzie w zakresie od 300 kW do 522 kW.
– zasięg półciężarówki to od 370 km do 640 km, a SUV’a od 390km do 660 km
– prędkość maksymalna 201 km/h
– przyspieszenie do 100 km/h wyniesie od 4,9 s do 3,2 s w najmocniejszej wersji.

Co interesujące Rivian ogłosił, że użyje przestarzałych 135-kWh akumulatorów ze swoich pojazdów testowych do projektu magazynowania energii, który ma rozpocząć się w 2020 roku. Rivian zaprojektował swoje akumulatory i moduły tak, aby pod koniec okresu eksploatacji pojazdu – przy około 70% do 80% ich pierwotnej pojemności, mogły być wyjęte z samochodu i zainstalowane w stacjonarnym magazynie energii.

Podobne projekty uruchamiają też inne firmy i to są dobre wiadomości, szczególnie dla sceptyków, którzy jeżdżąc dieslami, tak bardzo martwią się teraz o utylizację akumulatorów z aut elektrycznych.

Tekst: Marek Pluciński