Po blisko 30 latach od zakończenia produkcji Fiata 125p, dowiedzieliśmy się, że w Polsce znów będzie składany duży Fiat. Ten zaszczyt spotka fabrykę w Tychach, której znaczenie na motoryzacyjnej mapie Europy znacząco wzrośnie. Ma to związek m.in. ze startem produkcji aut kultowej marki Jeep.
Przełom w Starlink już w maju? Elon Musk jest blisko sukcesu!
Polska odzyskuje dużego Fiata
Tyska fabryka nie wskrzesi jednak legendy PRL, czyli Fiata 125p. Zamiast popularnego „kredensu”, polski przemysł samochodowy zyska nowoczesnego dużego Fiata, który powinien podbić Europę. Te przewidywania są realne z prostego powodu – będzie to mały SUV, czyli rodzaj samochodów, na który jest obecnie boom w Europie. Jak ustalił branżowy Automotive News, mały crossover Fiata będzie modelem pięciodrzwiowym wywodzącym się z konceptu Centoventi.
Ten prototyp można było zobaczyć na ostatnim, przedpandemicznym Salonie Samochodowym w Genewie w 2019 r. Produkcja pojazdu (130 tys. rocznie) na nowoczesnej platformie CMP ma ruszyć w kwietniu 2023 r. Początkowo z jednostką benzynową, ale już miesiąc później w Tychach będzie składana wersja w pełni elektryczna. Baterie dostarczy chiński producent samochodów i podzespołów BYD. W lutym 2024 r. nowego dużego Fiata tyska fabryka będzie składać także w wersji łagodnej hybrydy.
Jeep i zapewne Alfa Romeo
KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN
Zanim jednak mały SUV włoskiej marki trafi do produkcji, w listopadzie 2022 r. ruszy w Polsce produkcja niewielkiego crossovera Jeepa. Będzie to najmniejszy model amerykańskiej marki, sytuowany poniżej Renegade. Podobnie jak w przypadku Fiata, najpierw z taśmy zjedzie wersja benzynowa, ale już w lutym 2023 r. będzie tam składany też elektryk z bateriami CATL. Od lipca 2023 r. rolę dostawcy baterii przejmie BYD. Rocznie ma powstawać w Polsce 110 tys. Jeepów, także na platformie CMP.
W Tychach ma też być produkowany mały SUV marki Alfa Romeo w liczbie 60 tys. egzemplarzy rocznie. Model Brennero czeka jeszcze na zatwierdzenie z centrali Stellantis. Obecnie planowany harmonogram startu produkcji przesunięto na październik 2023 r. W odróżnieniu od wspomnianej dwójki na płycie CMP, składanie zacznie się od wersji w pełni elektrycznej. W marcu 2024 r. ma dołączyć miękka hybryda z silnikiem benzynowym i napędem na przód. Czteronapędowe mild-hybrid może dołączyć do produkcji w lipcu 2024 r. Jeśli napęd 4×4 Alfy uzyska zielone światło, prawdopodobnie trafi on też do Jeepa.
Tłusto!
Wygląda na to, że fabryka w Tychach może stać się dużym ośrodkiem produkcyjnym samochodów w Europie. W grudniu wicepremier Jarosław Gowin zapowiadał, że inwestycja PSA (dziś Stellantis) w śląską fabrykę wynosi 755 mln złotych. Jej wydajność określa się na 400 tys. samochodów rocznie, z czego 300 tys. mają stanowić nowe pojazdy Jeepa, Fiata i Alfa Romeo. Oznacza to zapewne utrzymanie aktualnej produkcji Fiata 500 oraz jedynego modelu Lancii – Ypsilon. Produkcja 5 modeli jednocześnie? Tłusto! Stellantis nie potwierdziło jednak żadnych planów dotyczących pojazdów obecnie produkowanych w tyskim zakładzie.
Nowoczesne, hybrydowe i elektryczne samochody marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo już w 2022 zaczną wyjeżdżać z fabryki w Tychach. Inwestycja warta 755 mln zł z perspektywą wielokrotnego zwiększenia nakładów to koronny dowód zaufania rynków do Polski.
— Jarosław Gowin (@Jaroslaw_Gowin) December 29, 2020
KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN
Źródło: Automotive News