WRC Motorsport&Beyond

No i co im zrobisz? Kadra opuszczonej fabryki wie jak, więc nielegalnie wznawia sobie produkcję Dacii z silnikiem Diesla

Stara Dacia Logan znowu będzie produkowana, ale nielegalnie

Dacia Logan pierwszej generacji była samochodem, który zmotoryzował biedniejsze warstwy społeczne w wielu rejonach świata. Tanie auto miejskie w swojej pierwszej odsłonie do niedawna powstawało w Iranie. Jednak koncern Renault wycofał się stamtąd w obawie przed amerykańskimi sankcjami. Kadra lokalnej fabryki ani myśli jednak rezygnować z tego modelu.

Nowa stara Dacia

Okazuje się, że Irańczycy postanowili samodzielnie produkować Dacię Logan, czyli tamtejsze Renault Tondar 90. Fabryka SAIPA z Teheranu zlokalizowała dostęp do 85 proc. części i produkcyjnego know-how. Takie elementy jak silniki Diesla, benzynowe czy skrzynie biegów były składane bezpośrednio na miejscu, dlatego na miejscu dostępna jest też wykwalifikowana kadra.

Kiedy Renault opuściło Iran wraz z początkiem sankcji [2018 r. – przyp. red.], my w SAIPA rozpoczęliśmy plan produkcji w ciągu 18 miesięcy – powiedział Javad Soleimani, dyrektor SAIPA. Teraz nowa odsłona Logana, która lokalnie występowała także pod nazwą Renault L90 lub Renault Pars Tondar uzyska kilka ulepszeń.

Nie pierwszy taki przypadek

Planowane jest podwyższenie standardów w kilku obszarach, zwłaszcza że Irańczycy nie zamierzają płacić żadnej licencji Renault. Taka nie do końca legalna produkcja to jednak nie świeżynka w tym kraju. W ubiegłym roku fabryka Khodro rozpoczęła produkcję Peugeota 301 z pominięciem koncernu PSA. Przywłaszczona technologia ośmieliła Irańczyków do produkcji aut na własną rękę.