WRC Motorsport&Beyond

Dlaczego na Audi A4 B6 1.9 TDI mówi się „Małysz” lub „małyszówka”? Wszystko zaczęło się 20 lat temu, gdy doszło sensacji

Audi A4 B6 1.9 TDI Małysz

Audi A4 B6 z silnikiem 1.9 TDI to jeden z popularniejszych samochodów w Polsce. Auto można kupić już za mniej niż 10 tys. zł, dlatego jest to interesująca propozycja dla młodych kierowców. Przy okazji oglądania auta wiele osób zaskakuje się, że na ten samochód mówi się „Małysz” lub „małyszówka”. O co chodzi?

Dlaczego Audi A4 B6 1.9 TDI to Małysz?

Historia tego przydomku sięga wydarzeń sprzed 20 lat i samego początku tzw. małyszomanii. W 2000 i 2001 r. Adam Małysz wygrał słynny Turniej Czterch Skoczni. Była to absolutna sensacja, bowiem zrobił to jako pierwszy Polak w historii. Triumf odniósł także z rekordową przewagą ponad 100 pkt nad drugim zawodnikiem, co nie zdażyło się nigdy wcześniej. Było to pierwsze wielkie trofeum Orła z Wisły, na którego punkcie oszalała cała Polska.

KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN

Nagrodą za zwycięstwo w Turnieju Czterech Skoczni był m.in. Audi A4 B6 1.9 TDI. Na tamte czasy był to pojazd marzenie wielu Polaków. Pojazd ze 130-konnym silnikiem Diesla został wówczas okrzyknięty „małyszówką”. Wołano na niego także „Małysz”, co było oczywiste dla wielu miłośników motoryzacji na przełomie wieków. Jednak dzisiejsza młodzież nie kojarzy zupełnie niuansów z początków małyszomanii i określenie Audi A4 B6 1.9 TDI „małyszówką” bywa kompletnie niezrozumiałe.

Jakie było Audi A4 B6 1.9 TDI

„Małyszówka” była drugą generacją Audi A4. Poprzednia nosiła symbol B5, a tę wyróżniało B6. Egzemplarze, które trafiały m.in. do Polski składano w niemieckiej fabryce Audi w Ingolstadt. Modele montowane przy siedzibie firmy były sztandarowymi produktami marki z czterema pierścieniami. Kultowa jednostka grupy VAG – 1.9 TDI występowała w różnych specyfikacjach. „Małyszówka” była jednak najmocniejsza, miała 130 KM mocy i 310 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Przy masie własnej ok. 1,5 tony „Małysz” przyspieszał od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy. Prędkość maksymalna wynosiła 210 km/h, a średnie spalanie udawało się utrzymywać na poziomie 5,5 l na setkę. Pojemność bagażnika w sedanie i kombi wynosiła ok. 445 l, ale w przypadku złożenia foteli „wagon” zyskiwał przestrzeń aż 1184 litrów. Pojazd był dostępny w wersji z napędem na przód lub na cztery koła, czyli quattro. W standardowym wyposażeniu były m.in. systemy ABS i ASR. 70-litrowy zbiornik paliwa przy niskim spalaniu pozwalał na naprawdę dalekie zasięgi.

KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN