Oleje, smary, pasty czy rozpuszczalniki to najczęstsze źródła zanieczyszczeń w warsztacie samochodowym. Ich systematyczne czyszczenie dziś możliwe jest w bardzo innowacyjny sposób, a zarazem korzystny dla środowiska.
Wykorzystywanie zasobów naturalnych w procesie czyszczenia to nowoczesne, jak i coraz częściej pożądane podejście. Na przeciw tym oczekiwaniom firma Kärcher wprowadziła do swojej oferty maszyny, których technologie są jak najbardziej eko. Imponuje to tym bardziej, gdy te urządzenia są dedykowane dla branży motoryzacyjnej, która ma szczególną presję na poprawę podejścia do ochrony środowiska.
Bio mycie części
Kärcher PC Bio to ciekawa alternatywa dla myjni wykorzystujących niebezpieczne rozpuszczalniki. Mało tego, jest to wejście na wyższy poziom wydajności, ponieważ skuteczność środka czyszczącego nie zmniejsza się w trakcie procesu usuwania zabrudzeń z części. Dodatkowo są dużo bezpieczniejsze, spełniając najsurowsze standardy BHP. Nie generują bowiem groźnych oparów i nie stwarzają ryzyka poparzenia gorącą cieczą czy nawet wybuchu od niedopałka papierosa.
Jak to działa? Zanieczyszczone olejami i smarami elementy, narzędzia myje się w komorze zlewu, a zanieczyszczenia spływają do komory umieszczonej pod nią. W komorze znajdują się bakterie, które żywiąc się tymi zanieczyszczeniami rozkładają je na dwutlenek węgla i wodę. Dokładnie jest to preparat na bazie wody i naturalnych mikroorganizmów. Charakteryzuje go neutralne ph, przyjemny zapach, niepalność oraz ogromna żywotność technologii.
Maszyną, która wykorzystuje te wszystkie siły natury jest chociażby model PC 100 M2 BIO firmy Kärcher. Przyjazny środowisku preparat umożliwia mycie w niej części z plastiku, metali kolorowych czy stali czarnej. Dodatkowo dzięki zawartości inhibitora korozji preparat Kärcher PC zabezpiecza czyszczone powierzchnie przed rdzewieniem. Wydajność tłoczenia tego urządzenia wynosi 900 litrów na godzinę. Maksymalna temperatura wody wynosi 40 stopni. Urządzenie posiada pojemny 80-litrowy zbiornik i waży tylko 44 kilogramy.
Czyszczenie suchym lodem
Dla wielu osób brzmi to wciąż dosyć abstrakcyjnie, ale czyszczenie suchym lodem ma zaskakującą skuteczność, co powinny docenić zwłaszcza warsztaty samochodowe. Technologia tych maszyn jest bezlitosna dla uporczywych, tłustych zabrudzeń olejowych bądź tych z kleju czy silikonu. Urządzeniem do tego rodzaju czyszczenia dedykowanym dla branży motoryzacyjnej jest Kärcher Ice Blaster IB 15/120, choć sprawdza się także w przemyśle drzewnym, spożywczym, tworzyw sztucznych czy w drukarniach, jak również podczas prac renowacyjnych.
Proces czyszczenia nie powoduje ścierania ani korozji czyszczonego materiału, dlatego można go wykorzystać również do bardzo wrażliwych powierzchni. Zużycie lodu oraz ciśnienie wahają się pomiędzy 30 – 120 kg/godz. i 0,2 – 1,6 MPa (2 do 16 bar). Strumień granulatu suchego lodu (CO2) osiąga prędkość dźwięku! Optymalizacja przepływu powietrza sprawia, że niewielka ilość sprzężonego powietrza zapewnia bardzo dobre rezultaty czyszczenia.
Dlaczego suchy lód czyści?
Kiedy mocno zmrożone (do -79ºC) granulki uderzają w zanieczyszczoną powierzchnię, różnica temperatur oraz energia kinetyczna sprawiają, iż zabrudzenie zostaje wykruszone. W kolejnej fazie cząsteczki lodu wnikają w szczeliny, gdzie podlegają procesowi sublimacji (przechodzenie ze stanu stałego w stan gazowy), zwiększając przy tym 400-krotnie swoją objętość. Wtedy dochodzi do „wysadzenia” brudu. Dlatego też metoda czyszczenia suchym lodem może być z powodzeniem wykorzystywana przy czyszczeniu taśm montażowych, maszyn oraz narzędzi.
Trzeba jednak pamiętać, aby obchodzić się z urządzeniem zgodnie z instrukcją, przestrzegając wszelkich procedur. Maszyna spełnia surowe wymogi przepisów BHP, ale niezbędne do jej bezpiecznej obsługi są chociażby rękawice ochronne czy zapewnienie wentylacji pomieszczenia, w którym Ice Blaster IB 15/120 będzie użytkowany. Zgodnie z instrukcją nie wolno używać urządzenia w strefie zagrożonej wybuchem. To podstawowe zasady, które sprawiają, że maszyna spełnia wszelkie normy przewidziane w dyrektywach Unii Europejskiej z zakresu bezpieczeństwa i zdrowia.