WRC Motorsport&Beyond

Rozbiegany diesel – co to? Jak poradzić sobie z tym problemem

Rozbieganie silnika to dla większości osób wciąż bardzo tajemnicza usterka. To także jedna z bardziej spektakularnie wyglądających awarii, która może prowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń w silnikach typu Diesel. Jak do tego dochodzi? Jak można zapobiec takiej awarii?

Silniki diesla mają to do siebie, że czasami zaczynają żyć własnym życiem. Zjawisko to zwane rozbieganiem silnika. W dużym uproszczeniu polega na tym, że samochód zamiast spalać paliwo, zaczyna spalać olej silnikowy. Dzieje się to samoistnie, dlatego też kierowca nie jest w stanie zapanować nad obrotami silnika. Po wypalenia całego oleju następuje zatarcie jednostki lub jej spektakularny rozpad na skutek dużej prędkości obrotowej.

Rozbiegany diesel i jego skutki

Jak do tego dochodzi? Rozbieganie silnika, to awaria typowa dla diesli. Polega na tym, że samochód zamiast spalać paliwo, zaczyna spalać olej silnikowy. Dzieje się to samoistnie, dlatego też kierowca nie jest w stanie zapanować nad obrotami silnika.

Spod maski zaczynają się wydobywać kłęby dymu, a wszystkiemu towarzyszy ogromny hałas spowodowany bardzo wysokimi obrotami. Rozbiegania silnika typu diesel to zjawisko bardzo gwałtowne, a wyciągnięcie klucza ze stacyjki nic w tym przypadku nie pomoże.

Jeśli nie uda nam się w odpowiednim momencie tego zatrzymać, to skutki będą dla nas bardzo kosztowne. Rozbieganie zazwyczaj prowadzi do całkowitego zatarcia silnika. Czasu na odpowiednią reakcję jest naprawdę niewiele. Cały proces rozbiegania diesla bywa różny i trwa od kilku sekund do nawet kilku minut.

KIEROWCO! SPÓŹNIŁEŚ SIĘ Z WYMIANĄ OPON? SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY!

Co robić, gdy dojdzie do rozbiegania diesla?

Sposobów jest kilka, ale nie każdy daje nam gwarancję, że się uda. Najlepszym sposobem na zatrzymanie rozbieganego silnika jest „zduszenie” go. Polega na „wbiciu” wysokiego biegu i puszczenie sprzęgła. Samochód szarpnie i zgaśnie. Oczywiście ta metoda, niesie ze sobą pewne skutki uboczne, ponieważ może spowodować inne awarie. Zniszczone sprzęgło, dwumasowe koło zamachowe czy skrzynia biegów to tylko kilka z nich. Ta metoda działa tylko i wyłącznie w skrzyniach manualnych.

Inną metodą jest zatkanie dopływu powietrza do silnika, które to powinno zatrzymać rozbieganego diesla. Nie od dziś wiadomo przecież, że silnik do pracy oprócz paliwa, potrzebuje powietrza. Niestety, o ile w przypadku starszych diesli było to jeszcze możliwe, to w nowych konstrukcjach, jest to niemal niewykonalne.

Ponadto, tego typu eksperymenty są dość ryzykowne, ponieważ zaglądanie pod maskę rozbieganego diesla jest niebezpieczne. Pracująca w skrajnych warunkach jednostka może eksplodować.

Jak się ustrzec przed rozbieganiem silnika?

Jak unikać rozbiegania silnika? Bardzo prosto… Należy dbać o kondycję turbosprężarki poprzez stosowanie wysokiej klasy olejów silnikowych oraz jej bieżącą kontrolę (m.in. wycieki, dymienie z wydechu, zmieniony odgłos pracy).

KIEROWCO! SPÓŹNIŁEŚ SIĘ Z WYMIANĄ OPON? SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY!