WRC Motorsport&Beyond

Olej silnikowy – oznaczenia i klasyfikacja. Sprawdź, jaki najlepiej pasuje do twojego samochodu

olej silnikowy

Olej silnikowy jak wszyscy dobrze wiemy, pełni bardzo ważną rolę w naszym samochodzie. Pozwala na prawidłowe funkcjonowanie silnika, a regularna wymiana wydłuża czas eksploatacji jednostki napędowej. I właśnie, co w przypadku, gdy nadejdzie już odpowiedni moment na wymianę? Jaki olej silnikowy wybrać? Co oznaczają „dziwne” skróty i oznaczenia? O tym poniżej.

Olej silnikowy: syntetyczny, półsyntetyczny, a może mineralny?

Oleje ze względu na swoje właściwości produkcyjne można podzielić na trzy grupy: syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Do najbardziej popularnych w nowych samochodach należą oleje syntetyczne i półsyntetyczne. Zapewniają dużo lepszą pracę silnika w niższych temperaturach, chłodzą oraz są bardziej wydajne.

KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN

W starszych i wyeksploatowanych pojazdach zaleca się stosowanie olejów mineralnych, które są bardziej gęste. Ich struktura dopasowuje się do stanu silnika i mniej uszkadza uszczelki, które z czasem tracą swoje właściwości.

Oleje mineralne w czasie eksploatacji wydzielają tlenek i dwutlenek węgla, co powoduje tworzenie się tzw. nagaru, czyli zanieczyszczenia.

Klasyfikacja SAE – co to takiego?

Innym ważnym czynnikiem w kontekście klasyfikowania olejów silnikowych jest lepkość. Dlatego też, przygotowano klasyfikację, do której stosują się producenci olejów silnikowych.

Na etykietach umieszczono informację, np. 0W40, 10W40. Jest to kod, który odnosi się do temperatury zewnętrznej, w jakiej olej zachowuje swoje właściwości. Litera W (zima) wraz z poprzedzającą ją liczbą dotyczy warunków zimowych, czyli niskich temperatur, z kolei pozostała część kodu – do wysokich.

I tak np. możemy się z spotkać z takimi wartościami, jak 0W, 5W, 10W, 15W, 20W i 25W. Im niższa jest wartość liczbowa, tym łatwiejszy rozruch silnika w temperaturach ujemnych.

Dotyczy to także drugiej części kodu, która odnosi się do wysokich temperatur – tzw. parametr letni. Tutaj im wyższa wartość, tym olej zachowuje swoje właściwości w wyższych temperaturach. W tym przypadku możemy się spotkać z takimi wartościami jak: 8, 12, 16, 20, 30, 40, 50, 60.

KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN

Czy rodzaj silnika ma znaczenie?

Równie istotnym punktem jest klasyfikacja jakościowa oleju czyli API (amerykańska klasyfikacja) i ACEA (klasyfikacja europejska). Określa ona właściwości użytkowe odpowiednie dla danego typu silnika.

My w skrócie omówimy tą, opracowaną przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Silników, czyli klasyfikację ACEA. Dzieli ona oleje silnikowe na te, przeznaczone do silników benzynowych (S) oraz do diesli (C).

Jak łatwo zauważyć, składa się ona z dwóch liter: S bądź C i drugiej. Im wyższa jest druga litera, tym wyższa jest jakość oleju. W przypadku silników benzynowych stosuje się oznaczenia: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SI, SJ, SL oraz SM, a do jednostek wysokoprężnych: CA, CB, CC, CD, CE i CF, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4 i CJ-4.