Diesel i jego problematyczność w okresie zimowym znana jest nie od dziś. Notoryczne problemy z rozruchem, niedogrzanie silnika na krótkich trasach oraz duży pobór prądu, przyczyniają się do szybkiego zużywania silnika wysokoprężnego.
Jest kilka rzeczy, które dość znacząco wpływają zimą na prawidłową pracę silnika diesla. Tak więc, gdy zauważymy pierwsze oznaki niedomagania jednostki, zacznijmy od przeglądu najważniejszych elementów samochodu.
Diesel a akumulator
Diesel do prawidłowej pracy potrzebuje sprawnej i dobrze naładowanej baterii. Warto więc regularnie sprawdzać stan akumulatora za pomocą prostownika. W sytuacjach awaryjnych można nim podładować baterię i przedłużyć w ten sposób jej żywot. Należy jednak pamiętać, że każdy akumulator ma swoją żywotność i mimo ładowania nie będzie już w stanie przekazywać odpowiedniej energii jednostce napędowej. Wtedy warto rozejrzeć się za nową baterią.
KIEROWCO! SPÓŹNIŁEŚ SIĘ Z WYMIANĄ OPON? SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY!
Świece żarowe
Świece spełniają ważną rolę w prawidłowej pracy silnika. Ich zadaniem jest w kilka sekund rozgrzać się do bardzo wysokiej temperatury, która pozwoli olejowi napędowemu zapalić się samoczynnie. Dlatego też, nawet najmniejsza ich niesprawność da nam się we znaki zimą, kiedy muszą się uporać z kilkunastostopniowym mrozem.
Filtr paliwa w dieslu
W przypadku, gdy samochód chwilę po odpaleniu gaśnie, to prawdopodobnie przyczyna tkwi w filtrze paliwa. Podczas mrozów, z oleju napędowego wytrąca się parafina, która w nadmiernej ilości może zapchać filtr, co spowoduje unieruchomienie samochodu. Dlatego też, czasami zaleca się wymianę filtra paliwa przed nadejściem zimy. Taki zabieg pozwoli uniknąć przykrej awarii.
Diesel i dodatek do paliwa
Bardzo często przyczyn niedomagania diesla, możemy szukać w tankowanym paliwie. Jak powszechnie wiadomo, stacje benzynowe mają obowiązek zmieniać paliwo z letniego na zimowe. Nieodpowiednie paliwo potrafi zatkać układ i unieruchomić samochód.
Jedynym ratunkiem jest wtedy odholowanie pojazdu do garażu, gdzie przy dodatniej temperaturze paliwo wróci do stanu ciekłego. Gdy to się już stanie, musimy dolać do niego specjalny dodatek, zwany depresatorem, który uchroni paliwo przed ponownym „zgęstnieniem”.
Wyżej wymienione rzeczy, to podstawowe czynności, na które powinniśmy zwrócić uwagę przed zimą. Warto jednak pamiętać, że każdy problem z uruchomieniem bądź unieruchomieniem samochodu warto skonsultować w warsztacie.