Maglownica, czyli inaczej przekładnia kierownicza, to bardzo ważny element w samochodzie. Odpowiada on za przekazanie ruchu z kierownicy na koła samochodu. Jeśli jesteś ciekawy, co jeszcze warto wiedzieć o maglownicy, to zapraszamy do zapoznania się z poniższym tekstem.
Maglownica – co to takiego?
Maglownica to przekładnia zębatkowa, będąca częścią układu kierowniczego, której zadaniem jest przekazanie ruchu z kierownicy do mechanizmu zwrotniczego samochodu. Mówiąc w dużym uproszczeniu, przekładnia umożliwia skręt kół i odpowiada za kierunek poruszania się pojazdu. Jak łatwo się domyśleć, ma to bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN
Awaria maglownicy może mieć bardzo opłakane skutki i np. doprowadzić do blokady kół, a w konsekwencji do wypadku.
Przyczyny awarii i charakterystyczne usterki
Maglownica w swojej budowie i działaniu jest stosunkowo prostym podzespołem, dlatego też mogłoby się zdawać, że powinna charakteryzować się dość długą żywotnością. Niestety, ale tak nie jest i jak każdy inny element w samochodzie, może ulec uszkodzeniu i awarii po stosunkowo niedługiej eksploatacji.
Nie da się ukryć, że jedną z przyczyn szybszego zużywania się przekładni jest stan polskich dróg. Trzeba jednak pamiętać, że stan nawierzchni to tylko jedyna z kilku przyczyn. Inne rzeczy, które mają wpływ na żywotność maglownicy, to progi zwalniające i wysokie krawężniki. Sporym obciążeniem jest również obracanie kierownicą w miejscu.
KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN
Do typowych usterek możemy zaliczyć pękniętą obudowę, wyciek płynu z przekładni oraz uszkodzenie gumowych osłon przekładni.
Typowe objawy awarii maglownicy
Jak wspominaliśmy wyżej, sprawnie działająca maglownica to warunek bezpiecznej jazdy. Dlatego warto kontrolować jej stan, a w razie jakichkolwiek niepokojących objawów skorzystać z pomocy mechanika.
O jakich objawach mówimy? Przede wszystkim powinny nas zaniepokoić trzaski w czasie kręcenia kierownicą. Innym sygnałem jest brak wspomagania kierownicy lub nawet jej blokowanie się. Ubytek płynu w zbiorniku płynu wspomagania, „pocenie” się maglownicy i luz kierownicy podczas wykonywania różnego typu manewrów, to kolejne z objawów awarii przekładni kierownicy.