WRC Motorsport&Beyond

Diesel TDI, CTDI, JTD i inne. Co oznaczają te skróty?

Silnik o zapłonie samoczynnym, silnik wysokoprężny lub po prostu Diesel, to w dalszym ciągu częsty wybór osób kupujących nowy samochód. Decydując się na zakup samochodu z takim silnikiem, warto byłoby wiedzieć, co oznaczają skróty umieszczane na silnikach typu Diesel. Zwłaszcza, że występuje ich spora ilość, a taka wiedza może okazać się bardzo przydatna.

Duża grupa tzw. „znawców” myśli, że wiedzą co dokładnie oznaczają dane skróty, choć rzeczywistość jest całkiem inna. Poniżej kilka oznaczeń, z których dowiecie się trochę więcej o silniku, który znajduje się w waszym samochodzie.

Diesel TDI

TDI to jeden z najpopularniej skrótów, z którym zapewne spotkało się duże grono kierowców. Oznacza on Turbo Direct Injection, czyli w tłumaczeniu turbo doładowany Diesel z bezpośrednim wtryskiem. Po raz pierwszy z takim skrótem mogliśmy się spotkać w Audi, pochodzącym z 1989 roku. Od tamtego czasu, ten typ silnika był bardzo chętnie wykorzystywany przez wielu producentów samochodów.

Diesel TID

Podobnie do TDI brzmi skrót TID, który oznacza Turbo Injection Diesel. Występuje również w postaci TTID, co oznacza podwójne Turbo, ze względu na dwie turbiny silnikowe.

KIEROWCO! SPÓŹNIŁEŚ SIĘ Z WYMIANĄ OPON? SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY!

CTDI i HDi

Kolejnym oznaczeniem jest skrót CTDI, który występuje głownie w Oplach. W rozwinięciu jest to Common Rail Diesel Trubo Injection. Kolejnym skrótem występującym w silnikach wysokoprężnych jest HDi. To nic innego jak Hight pressure Direct Injection, czyli wysokociśnieniowy Diesel z wtryskiem bezpośrednim.

JTD, czyli włoski turbodiesel

Skrót JTD po raz pierwszy został zastosowany przez włoskich konstruktorów. Przede wszystkim kojarzy się z marką Fiat i Alfa Romeo. Pod tymi trzema literami kryje się uniJet Turbo Diesel. W tłumaczeniu na polski, charakteryzuje się tzw. “wspólną szyną”, do której najpierw wtryskiwane jest paliwo, a dopiero wtedy dociera do wtryskiwaczy. Umożliwia to dawkowanie paliwa, w różnych fazach pracy silnika, przez co ropa spala się o wiele lepiej.

D-4D

To z kolei oznaczenie, które wywodzi się z japońskiej Toyoty. D-4D oznacza Direct Injection for Stroke Diesel, czyli czterosuwowy silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim.

Mimo używania wielu oznaczeń łatwo zauważyć, że wszystkie są do siebie podobne. Różnica często wynika z zabiegów marketingowych, tak żeby dany skrót odpowiadał silnikowi umieszczonemu w danej marce. A po oznaczeniach, łatwiej jest rozpoznać koncern produkcyjny.

KIEROWCO! SPÓŹNIŁEŚ SIĘ Z WYMIANĄ OPON? SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY!