WRC Motorsport&Beyond

Diesel TDI, CTDi i JTD. Czy wiesz, co oznaczają te skróty?

diesel TDI

Silnik wysokoprężny, czyli po prostu Diesel, to w dalszym ciągu częsty wybór osób kupujących samochód. Decydując się na zakup samochodu z takim silnikiem, warto byłoby wiedzieć, co oznaczają skróty umieszczane na tych silnikach, zwłaszcza, że występuje ich spora ilość. Diesel TDI, JTD czy HDi, to tylko kilka z nich.

Diesel TDI

TDI to jeden z najpopularniej skrótów, z którym zapewne spotkało się duże grono kierowców. Oznacza on Turbo Direct Injection, czyli w tłumaczeniu turbo doładowany Diesel z bezpośrednim wtryskiem. Po raz pierwszy z takim skrótem mogliśmy się spotkać w Audi, pochodzącym z 1989 roku. Od tamtego czasu, ten typ silnika był bardzo chętnie wykorzystywany przez wielu producentów samochodów.

KIEROWCO! ODBIERZ BON NA 120 PLN DO WYDANIA NA STACJACH BENZYNOWYCH

Silnik CTDi i HDi

Kolejnym oznaczeniem jest skrót CTDi, który występuje głownie w Oplach. W rozwinięciu jest to Common Rail Diesel Trubo Injection. Kolejnym skrótem występującym w silnikach wysokoprężnych jest HDi. To nic innego jak Hight pressure Direct Injection, czyli wysokociśnieniowy Diesel z wtryskiem bezpośrednim.

JTD

Skrót JTD po raz pierwszy został zastosowany przez włoskich konstruktorów. Przede wszystkim kojarzy się z marką Fiat i Alfa Romeo. Pod tymi trzema literami kryje się uniJet Turbo Diesel. W tłumaczeniu na polski, charakteryzuje się tzw. “wspólną szyną”, do której najpierw wtryskiwane jest paliwo, a dopiero wtedy dociera do wtryskiwaczy. Umożliwia to dawkowanie paliwa, w różnych fazach pracy silnika, przez co ropa spala się o wiele lepiej.