JTD, czyli uniJet Turbo Diesel, to oznaczenie silników wysokoprężnych, które montuje się w samochodach koncernu Fiata.
To właśnie Fiat był prekursorem wtrysku bezpośredniego o nazwie Common Rail. Niestety z powodów finansowych, technologię oddał do opracowania niemieckiej firmie Bosch.
uniJet Turbo Diesel, czyli po prostu JTD
JTD to skrót nazwy uniJet Turbo Diesel, którą to opisano całą rodzinę włoskich silników diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Silniki od swojego debiutu w 1997 roku, zyskały ogromną popularność i okazały się godną konkurencją dla niemieckich i japońskich turbo diesli.
Tego typu jednostki produkowane były na potrzeby innych marek należących do koncernu Fiata. Znaleźć je można w modelach Alfa Romeo oraz Lancii. Co jest ciekawe, „włoskie diesle” trafiły również do samochodów produkowanych przez największych konkurentów Fiata, jak np. Opel.
KIEROWCO! TO NAJLEPSZY MOMENT NA ZAKUP OPON! SPRAWDŹ PROMOCJE NA ŚWIĘTA!
W modelach marek należących do Fiata (Fiat, Alfa Romeo, Lancia) silniki te miały oryginalną oznaczenie JTD. U konkurencji, np. w Oplu oznaczane są CDTi.
JTDM, czyli druga generacja silników JTD
Druga generacja silników JTD nosi nazwę JTDM. Jest to skrót od multiJet Turbo Diesel. Od swojego poprzednika różni się większym ciśnieniem wtrysku paliwa. Możliwe było to do osiągnięcia, dzięki zastosowaniu ulepszonego systemu Common Rail, tj. Common Rail II generacji.
Wady i zalety włoskich turbo diesli
Choć dla wielu osób ciągle jest to zaskoczenie, ale włoskie silniki JTD i JTDM okazały się jednymi z najlepszych diesli na rynku. Ceni się je za niezawodność, a mniejsze awarie, które pojawiają się na skutek niewłaściwej eksploatacji, są łatwe i stosunkowo tanie w naprawie.