WRC Motorsport&Beyond

Ten diesel jest po prostu niezniszczalny. 2.0 TDI może się przy nim schować

Naprawa silnika diesel

Opel to niewątpliwie jedna z tych marek, która słynie z bardzo wytrzymałych jednostek własnej produkcji. Nie stroni jednak od sięgania po silniki zaprojektowane przez innych producentów. Jednym z nich jest motor oznaczony jako 1.9 CDTI. Eksperci nie mają wątpliwości – to jedna z najbardziej pancernych jedostek wysokoprężnych w historii.

Niezniszczalny

Jak zapewniają dziennikarze portalu wyborkierowcow.pl, osoby szukające topowej pod względem niezawodności jednostki, powinni rozejrzeć się za silnikiem 1.9 z ośmiozaworową głowicą, czyli w wariantach rozwijających maksymalnie do 130 KM.

Dlaczego Opel postawił właśnie na projekt włoskich inżynierów pracujących dla koncernu Fiat? Cóż, to relatywnie proste. To właśnie Włosi są prekursorami technologii Common Rail i to oni stworzyli pierwszy wykorzystujący ją silnik – kultowy już 1.9 JTD. Po zacieśnieniu niemiecko-włoskiej współpracy powstała cała seria silników oznaczonych jako CDTI – C-(Common Rail – równomierny wtrysk paliwa pod tym samym ciśnieniem do każdego cylindra), D-(Diesel), T-(turbo, bo każda jednostka wyposażona jest w turbosprężarkę) i I-(oznaczenie wtrysku bezpośredniego).

Jak się okazało, projekt był strzałem w dziesiątkę. Oczywiście decydując się na zakup samochodu którego sercem jest CDTI należy przygotować się na typowe wydatki – podobne do tych jakie czekają wszystkich użytkowników diesli. Mowa tutaj głównie o wymianie zaworów EGR, filtra cząstek stałych (DPF), dwumasowych kół zamachowych czy wtryskiwaczy. Jednak znawcy tematu są mówią jednogłośnie – na tle konkurencyjnych jednostek wysokoprężnych – np. grupy Volkswagena i dostępnego w tym czasie diesla 2.0 TDI PD, jednostka 1.9 CDTI wypada zdecydowanie lepiej.

Zbiór cech wspólnych

Zamiast rozpatrywać serię CDTI pod kątem zalet i wad, można ujednolicić wspólne cechy wszystkich jednostek oznaczonych w ten sposób. Dlaczego? Ponieważ są one dla tych silników typowe. Mają ponadprzeciętne osiągi, a zużycie paliwa przeważnie zgodne jest z danymi podanymi na papierze przez producenta (a czasem nawet niższe).

Dodatkowo cieszą się legendarną już wytrzymałością i jeśli właściciel pilnuje wszystkich wymian płynów eksploatacyjnych, oraz będzie regularnie serwisował jednostkę, ta odwdzięczy się pełną niezawodnością. Nawet po przekroczeniu pół miliona kilometrów.