WRC Motorsport&Beyond

Nierówna praca i szarpanie w silnikach typu diesel, benzyna i zasilanych LPG. Oto lista potencjalnych winowajców

Z szarpaniem lub nierówną pracą na „luzie” miało do czynienia wielu kierowców, niezależnie od tego czy mają samochód z silnikiem typu diesel, benzyna czy zasilanym przez LPG.  W zależności od typu silnika, przyczyny mogą być różne.

Elon Musk z własną kryptowalutą? Na rynku pojawiła się właśnie Elongate

Przerywanie pracy silnika podczas jazdy albo nierówna praca na luzie, to nic innego jak efekt  przerw w  pracy na jednym lub kilku jego cylindrach. Czasami problem jest chwilowy a czasami powraca. Najgorzej jednak kiedy szarpanie i nierówna praca zagości na stałe.

Freepic

Lepiej nie lekceważyć pierwszych symptomów. Wczesna interwencja  pomoże w przywróceniu płynnej pracy silnika i płynnym rozwijaniu  mocy. Przyczyny szarpania są różne w zależności od silnika i sposobu w jaki jest zasilany, chociaż niektóre są wspólne dla wszystkich silników. Należą do nich  zapchany filtr paliwa lub usterka wtryskiwaczy.

Lista winowajców jest długa, sprawdź czego możesz się spodziewać w zależności czy twój silnik zasila diesel, benzyna czy gaz.

Przyczyny nierównej pracy silników zasilanych benzyną

W silnikach benzynowych lista potencjalnych winowajców jest spora. Wśród nich są niesprawne świece zapłonowe. Niewielka przerwa na elektrodach zużytych świec potrafi znacząco utrudnić wytworzenie iskry w komorze spalania a tym samym spowodować wypadanie zapłonów. Dlatego pamiętaj by świece  profilaktycznie wymieniać co 30 tysięcy kilometrów. Te irydowe lub platynowe potrafią wytrzymać nawet 100 tys. km.

Kolejną przyczyną nierównej pracy silnika mogą być zużyte przewody zapłonowe. W rezultacie  uchodzi z nich prąd, co w konsekwencji prowadzi do wypadania zapłonów. Ponadto gdy dojdzie do ich uszkodzenia, utrudniają  przeskoczenie iskry na świecy. Najlepiej wymieniać  je co 4 lata.

Przyczyną szarpania mogą być też uszkodzone cewki zapłonowe. Te elementy, zepsują  się w każdym aucie, a zwłaszcza w samochodach wyposażonych w indywidualne cewki zapłonowe.

W silnikach benzynowych szarpanie często powstaje w wyniku problemów ze strony układu paliwowego. Zapchany filtr paliwa, często traktowany po macoszemu, da o sobie znać przy bardzo dużym przebiegu . Objawem zużytej pompy, będzie charakterystyczne przerywanie podczas gwałtownego przyspieszania. To nic innego jak symptom pogorszenia wydajności jej pracy.
Problemy ze strony wtryskiwaczy, rozpoznasz po szarpaniu na niskich obrotach. Jeśli się zużyją, zaczynają „lać”. Innymi problemami są złe wskazania czujników albo zabrudzony korpus przepustnicy.

NGK

Silniki typu diesel  nie lubią zużytych wtryskiwaczy i zapchanych filtrów

Zużyte wtryskiwacze i ich podkładki wystarczą do tego, by silnik stracił kompresję i przestał normalnie pracować. Za utratę ciśnienia w silnikach  z common rail odpowiadają nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami. Niestety nie wystarczy tylko je wymienić. Trzeba również  wyrównać  gniazda w głowicy odpowiednim frezem. Dlatego niezbędny tu będzie dobry warsztat, który zajmie się diagnostyką wtryskiwaczy. Sprawdzi jego przelewy, dokona korekt, podłączy pod tester. Jeśli znajdzie w nich nieszczelności, mamy przyczynę szarpania silnikiem.

Skład oleju napędowego jest mniej jednorodny niż benzyny. Paliwo do silników typu diesel z mniejszymi właściwościami czyszczącymi, ma  tendencję do wytrącania faz stałych (np. parafiny) wraz ze spadkiem temperatury. Filtr paliwa w dieslach ma trudne zadanie, w związku z tym należy częściej kontrolować jego stan . Potrafi się zapchać nawet w ciągu roku, podczas gdy w aucie benzynowym wytrzyma i 10 lat. Zdarza się również, że olej napędowy jest  zanieczyszczony. Wtedy pompa elektryczna w baku ucierpi i  straci wydajność. W rezultacie samochód będzie przerywać na wysokich obrotach

Silniki zasilane przez LPG wymagają sprawnego osprzętu

Zużyte filtry, świece, przewody, filtry fazy lotnej powinno się wymieniać przy przeglądach. Niestety kierowcy często o tym zapominają. Zapchane mogą być powodem szarpania samochodu, ale tylko wtedy gdy zjawisko nie występuje podczas jazdy jedynie na benzynie. Instalacja LPG nie wpływa korzystnie na kondycję takich elementów jak świece, przewody zapłonowe lub sonda lambda.

Niesprawny osprzęt instalacji LPG w tym gumowe przewody, potrafią pękać. Dlatego ważne jest, by kontrolować stan przewodów doprowadzających gaz do wtryskiwaczy i przewodów instalacji gazowej. Montaż LPG to ingerencja w instalację elektryczną auta, a to na dłuższą metę skutkuje problemami, zwłaszcza gdy przeróbkę wykonano nieudolnie przy użyciu tanich wtyczek i przewodów.

Pocieszające jest, że czasami denerwujące szarpanie silnika samochodu, potrafi  zlikwidować  nawet wymiana filtra co kosztuje kilka złotych. W przypadku usterek wtryskiwaczy (szczególnie w silnikach typu diesel) niezbędna jest  wizyta u mechanika. W autach z LPG kluczowa jest jakość założonej instalacji gazowej i kontrolowanie jej komponentów.