WRC Motorsport&Beyond

Mercedes zaskoczył świat i komentuje innowacje. ”FIA o wszystkim wiedziała”

W trakcie dzisiejszego dnia Mercedes zaprezentował innowacyjny pomysł, który nazwał DAS (Dual Axis Steering), czyli dwuosiowy układ kierowniczy. Wszystko nagrała kamera nad głową Lewisa Hamiltona, a osoby śledzące relacje od razu zauważyły nietypową pracę Brytyjczyka za kierownicą.

Mistrz świata w trakcie swoich okrążeń w bolidzie W11 po wyjeździe na prostą oraz na dohamowaniach do zakrętów, kolejno przyciągał kierownicę do siebie, a następnie wracał z nią do pozycji właściwej. Takie ruchy kierownicą powodowały zmianę zbieżności kół na przedniej osi, które następnie wracały do pierwotnej pozycji przed wejściem w zakręt.

Cel takiego systemu jest jeden – lepsza praca samochodu na zakrętach, a także zmniejszenie oporu na prostych. Inne zespoły z zaciekawieniem patrząc na nowe rozwiązanie mistrzów świata i zastanawiają się, czy jest ono legalne.

Dyrektor techniczny Mercedesa zapewnił, że zastosowany w bolidach nowatorski system DAS jest w pełni zgodny z przepisami.

James Allison: Prawdopodobnie nie rzucę wam więcej światła na to niż to co widzieliście w telewizji. Mimo to mamy ten system w samochodzie, to nowatorski pomysł. Mamy także dla niego nazwę, czyli DAS. To po prostu wprowadza dodatkowy wymiar sterowania kierownicą przez zawodnika i mamy nadzieję, że będzie on przydatny w tym roku. To jak jednak go używamy oraz gdzie, zamierzamy zachować dla siebie. Jeżeli chodzi o legalność tego systemu, to nie jest nowa informacja dla FIA. To coś, o czym rozmawialiśmy z nimi od pewnego czasu. Zasady są całkiem precyzyjne odnośnie tego, jakie są dozwolone systemy sterowania.

Do nowości w bolidzie odniósł się również sam Lewis Hamilton, który także nie chciał za dużo zdradzać.

Lewis Hamilton: Miałem go do dyspozycji tylko dziś rano, więc nie mam zbyt wiele do powiedzenia na ten temat. Po prostu staramy się go opanować oraz zrozumieć. Z punktu widzenia bezpieczeństwa nie ma problemu. FIA także nie ma problemu z tym projektem. Dla mnie to naprawdę coś zachęcającego, że mój zespół wprowadza innowację.

Wygląda więc na to, że Mercedes wyszedł z inicjatywą, która może pozwolić im jeszcze bardziej dominować w nadchodzącym sezonie. O tym jednak jak sprawdzi się system DAS w rzeczywistości, przekonamy się w trakcie sezonu.