WRC Motorsport&Beyond

Lancia HF Integrale i inne cuda techniki na zlocie Forza Italia 2018

Przeszło 2000 osób i 430 pojazdów wzięło udział w ogólnopolskim spotkaniu miłośników włoskiej motoryzacji i kultury Forza Italia 2018, zorganizowanym w minioną sobotę na terenie Pałacu Alexandrinum.

Choć pogoda straszyła deszczem, zabytkowe ogrody kompleksu położonego w miejscowości Krubki-Górki w gminie Wołomin już z samego rana zapełniły się samochodami uczestników celebrujących doroczne święto Forza Italia.

Poziom prezentowanych aut też był niezwykle wysoki. Szczególne wrażenie robił Fiat 2300 En Plein z nadwoziem Vignale jedyny istniejący na świecie egzemplarz. Nie brakowało też innych klasycznych Fiatów: dostojnego 130 z 1969 roku, oryginalnej 600 Multipli z 1964 roku, uroczych 500, sportowych X1/9, 128 Sport Coupe w rajdowym wydaniu, czy eleganckich 131 Mirafiori i 132.

Miłośnicy zabytkowych Alfa Romeo wzdychali do różnych wersji Giulii (berlina, GT Junior), Alfetty GTV, Spiderów, 75 oraz 33. Historyczne Lancie reprezentowały zaś przede wszystkim Delty, w tym również w emocjonujących odmianach HF Integrale, Fulvie oraz Bety, wśród których nie zabrakło unikatowej odmiany Montecarlo z 1981 roku.

Pojawiło się też wiele pojazdów marek już nieistniejących, bądź niekojarzonych już dziś z produkcją samochodów. Wśród nich znalazły się Vespa 400, wyprodukowana w 1975 roku Lambretta William, czy młodszy o rok Autobianchi 500 Giardinera. Na zlocie pojawiły się również Maserati Ghibli oraz 2.24v, a z jednośladów najbardziej zauważalne były klasyczne Vespy.

Najliczniej obecne były jednak samochody współczesne. Praktycznie każdy model z aktualnej oferty włoskich marek Koncernu FCA miał swojego reprezentanta. Dotyczyło to również tak wyrafinowanych wersji, jak Alfa Romeo Giulia Q czy Alfa Romeo 4C Spider. Nie zawiedli się też fani Ferrari, bowiem na terenie pałacowego parku zobaczyć można było między innymi 488 Spider, 458 Italia, Portofino czy 612 Scaglietti.

Podziwianie zaparkowanych pojazdów to niejedyne atrakcje, na jakie liczyć mogli uczestnicy zlotu Forza Italia 2018. Część załóg wzięła udział w rajdzie nawigacyjnym, którego trasa prowadziła najciekawszymi drogami powiatu wołomińskiego. Wielu chętnych zgromadziły wykłady na temat dawnych sukcesów Alfa Romeo w F1 czy historii Fiata Tipo i prezentacja Julii Wollner pt. „Włochy. Zmienne czy nie?”. Ostatnie wystąpienie należało do komandora zlotu, Jakuba Strzemżalskiego, który opowiadał o 10-letniej już działalności klubu ForzaItalia.pl i prezentował wydany z tej okazji album.

Tradycją spotkań Forza Italia są liczne konkursy, podczas których uczestnicy mogą wykazać się wiedzą o Włoszech i włoskiej motoryzacji. Punkt kulminacyjny stanowi jednak konkurs elegancji, w którym jury złożone z przedstawicieli partnerów imprezy wyłania pojazd zlotu. W tym roku komisja przyznała ten tytuł samochodowi Alfa Romeo GT Junior 1600 z 1973 roku. Wyróżnienia zdobyły również Fiat 126p z 1976 roku oraz Fiat 125p załogi „Dobre, bo włoskie”, która przyjechała prosto z rajdu charytatywnego Złombol. W głosowaniu publiczności zwyciężyła 37-letnia Lancia Beta Montecarlo. Osobne wyróżnienie zostało przyznane przez redaktora prowadzącego portal Autoblog.pl. Otrzymał je Fiat 147 Fiorino zachowany w oryginalnym stanie i pokryty wieloletnią patyną.