WRC Motorsport&Beyond

Lampy ksenonowe – warto w nie zainwestować? Jakie wybrać i zamontować samemu.

Chociaż w sieci nie brakuje dobrych rad czy zdecydować się, czy nie, na montaż lamp ksenonowych lub jak samodzielnie taką lampę wymienić, oto kilka kluczowych i sztandarowych zasad, o których warto pamiętać przy tych czynnościach.

Pierwsze kroki

Wymiana zaczyna się zwykle od dobrania właściwych lamp do danego samochodu. Chociaż na rynku dostępnych jest kilkanaście typów, w ich oznaczeniach jest logika. Wszystkie oznaczone są literą D (ang. discharge – wyładowanie). Cyfra oznacza nie tylko typ, ale także czy lampa ma wbudowany zapłonnik (cyfra nieparzysta) czy też wymaga oddzielnego zapłonnika (cyfra parzysta).

Z kolei oznaczenia S i R wskazują na przeznaczenie do reflektorów soczewkowych (S) i odbłyśnikowych (R). Oznaczenia te są bardzo ważne, ponieważ kształt obudowy lamp jest do siebie na tyle zbliżony, że często zdarza się, że niewłaściwe lampy są wciskane w reflektory „na siłę”. Zatem np. D1S oznacza, że lampa ma wbudowany zapłonnik (co widać po bardziej masywnej podstawie) i przeznaczona jest do reflektorów soczewkowych.

Oczywiście to, że w danym modelu auta występują „bi-ksenony” nie oznacza, że do wymiany konieczne będą cztery lampy – po prostu zarówno światła mijania, jak i drogowe wykorzystują jedno źródło światła (lampę ksenonową) z ruchomą przesłoną.

Wbrew obiegowej opinii o „wysokim napięciu” zasilającym lampy ksenonowe (25-30 kV w czasie zapłonu i 85V dla podtrzymania łuku elektrycznego), ich wymiana jest bezpieczna i nie wymaga odłączania akumulatora pojazdu. Wystarczy, że zapłon jest wyłączony, a kluczyk wyjęty ze stacyjki.

Dostęp do lamp może być nieco trudniejszy niż w przypadku reflektorów halogenowych i często wymaga narzędzi (na przykład kluczy typu torx). Warto sprawdzić, jak wygląda procedura wymiany w instrukcji obsługi samochodu lub bazie danych oprogramowania warsztatowego, żeby zaoszczędzić na przykład niepotrzebnego demontażu zderzaka.

Pod żadnym pozorem nie dotykamy palcami szklanej bańki lampy, ponieważ zatłuszczenie szkła może obniżyć żywotność lampy. Niektórzy producenci żarówek samochodowych produkują specjalne opakowania, aby wymienić bezpiecznie wymienić.

A jeśli ksenony były w aucie od początku?

W praktyce będzie o wiele bezpieczniej dla kierowcy i samochodu, gdy klient zleci wymianę w profesjonalnym warsztacie.

W przypadku samochodów fabrycznie wyposażonych w system poziomowania i oczyszczania reflektorów, częścią procedury wymiany lamp powinna być także kontrola sprawności tego systemu. Dodatkowo, profesjonalny mechanik zawsze zaleci klientowi warsztatu wymianę obu lamp, nawet gdy tylko jedna z nich przestała działać. Wynika to ze specyfiki lamp ksenonowych, których światło zmienia barwę wraz z postępującym zużyciem.

Wymiana tylko jednej lampy spowoduje dostrzegalną na pierwszy rzut oka różnicę między reflektorami. Z kolei lekko fioletowe zabarwienie świateł to jasny sygnał, że warto wymienić obie lampy na nowe w dogodnym dla siebie momencie, niż szukać warsztatu, gdy jedna z nich się przepali.

Oprac. (JAB) WRC
Na podstawie źródła: Phllips