W 2019 roku obchodzimy okrągłe 20-lecie modelu 911 GT3. To odpowiedni czas aby przyjrzeć się temu, który dziś jest waszym ulubionym.
Porsche 911 GT3 (996)
Model 911 GT3 zadebiutował w 1999 roku. Od razu został jednym z niewielu produkcyjnych samochodów, któremu udało się zejść na Północnej Pętli Nurburgringu poniżej 8 minut. Pod jego maską pracuje 3,6-litrowy, sześciocylindrowy silnik produkujący 360 koni mechanicznych. Na dzisiejsze standardy – niewiele. Jednakże, mogliśmy kręcić go aż do 7800 obr/min i był sparowany z jedną z najlepszych manualnych 6-biegowych skrzyń biegów. Ta przeniesiona została z generacji 993 modelu 911 GT2. Waga samochodu to zaledwie 1350 kilogramów.
Porsche 911 GT3 (996.2)
Cztery lata później GT3 doczekał się ważnych modyfikacji i został po raz pierwszy wprowadzony na amerykański rynek. Moc podskoczyła do 381 koni mechanicznych, a wskazówka obrotomierza kończyła swoją podróż dopiero na 8200 obr/min. Auto bazowało na 911 w kształcie 996, jednak było najbardziej poważnym graczem. Pierwsze 100 km/h osiągaliśmy tu w zaledwie 4,3 sekundy, a prędkość maksymalna wyniosła 304 km/h. Razem z tym GT3 do samochodów cywilnych zawitały po raz pierwszy hamulce ceramiczne.
Porsche 911 GT3 (997)
Era „997” GT3 została zaprezentowana w roku 2006. Pod maską tego auta wciąż pracował jednak dobrze znany silnik 3,6, którego moc została podniesiona do 400 koni mechanicznych. Obrotomierz? Stop dopiero przy 8400 obr/min. W standardzie pojawił się system „Active Suspension Management”.
Porsche 911 GT3 (997.2)
997 zostało ponownie zaktualizowane w roku 2010, podobnie wersja GT3. Tym razem pojemność silnika wyniosła 3,8 litra, z której udało się wyciągnąć moc w wysokości 435 koni mechanicznych. Podróż od 0 do 100 km/h zajmuje tu zaledwie 4 sekundy, a maksymalna prędkość to 310 km/h. Wskazówka obrotomierza powędrowała już do 8500 obr/min, a czas na Nurburgringu to 7 minut i 40 sekund.
Porsche 911 GT3 (991)
Sprawy przybrały bardzo poważnego obrotu przy premierze 991. Pożegnaliśmy manualną skrzynię biegów i z otwartymi ramionami powitaliśmy rewelacyjną, dwusprzęgłową skrzynię PDK, która montowana była w standardzie. Pod maską znaleźliśmy 475-konny silnik osiągający 9000 obr/min. Dzięki skrzyni PDK przyspieszenie od 0-100 km/h powędrowało do niebotycznych rezultatów w postaci 3,3 sekundy. Porsche mogło pochwalić się czasem 7 minut 25 sekund na Ringu’.
Porsche 911 GT3 (991.2)
Najnowsze GT3 na Nurburgringu osiąga wynik 7 minut i 12,7 sekundy. Około 45 sekund szybciej niż pierwsze w historii GT3. Jest postęp. 4-litrowy silnik wytwarza dziś 500 koni mechanicznych i pozwala na rozpędzenie się do 317 km/h. Wróciła też manualna skrzynia biegów. Po raz pierwszy w historii pojawiła się również wersja Touring, która oznacza ni mniej ni więcej niż brak dużego tylnego skrzydła. Już we wrześniu uczestnicy Porsche Experience będą mogli sprawdzić ten model na torze Silesia Ring.