WRC Motorsport&Beyond

Kryzys na chińskim rynku motoryzacyjnym dotknął również samochody elektryczne

Jak donosi Bloomberg, chiński rząd rozważa przedłużenie czasu obowiązywania wsparcia finansowego zakupu samochodów elektrycznych. Według obecnych postanowień, system subsydiów w Państwie Środka wygaśnie z końcem 2020 r.

Decyzja o ewentualnym przedłużeniu tego terminu jest związana z kryzysem na chińskim rynku motoryzacyjnym, który nie omija również segmentu pojazdów elektrycznych.

W lipcu 2019 r. Chiny postanowiły zredukować wysokość wsparcia, aby stopniowo uniezależniać rynek EV od subsydiów, jednak w rezultacie sprzedaż samochodów zeroemisyjnych zaczęła spadać. W styczniu 2020 r. liczba rejestracji pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV), hybryd typu plug-in (PHEV) oraz modeli zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV) zmniejszyła się aż o 54% r/r.

Początkowa wysokość wsparcia zakupu EV w chinach wynosiła 60 tys. juanów (ok. 34 tys. zł), nie wliczając innych przywilejów finansowych oferowanych przez poszczególne władze lokalne, obecnie została zredukowana do maksymalnie 25 tys. juanów (ok. 14 tys. zł), w zależności od zasięgu pojazdu. W Chinach obowiązuje również system kredytów, obligujący zarówno krajowych, jak i zagranicznych producentów do sprzedawania określonej liczby samochodów elektrycznych. Rynek w Państwie Środka odpowiada za ok. 50% łącznej, rocznej sprzedaży EV na świecie.

Źródło: Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych – OPRA.PL