WRC Motorsport&Beyond

Klimatyzacja – przegląd, ceny i nowe przepisy

Temperatury idą w górę, a klimatyzacje w samochodach wracają do łask. Póki jeszcze termometry nie wskazują 30 stopni Celsjusza w cieniu, warto przygotować auto na nadchodzące letnie upały.

Dlaczego trzeba dbać o układ klimatyzacji?

Każdego roku powinniśmy udać się na przegląd, odgrzybienie oraz napełnienie klimatyzacji. Po pierwsze co najmniej raz w roku powinniśmy wymieniać filtr kabinowy, a najlepiej dwa razy, wczesną wiosną i jesienią. Zanieczyszczenia, które zalegają w filtrach (w tym grzyby), mogą poważnie szkodzić naszemu zdrowiu. Ważne jest również przynajmniej raz w roku wykonywanie takich czynności jak przeczyszczanie kanałów dystrybucji powietrza do kabiny, odgrzybianie parownika, sprawdzanie drożności kanału odprowadzającego skropliny z parownika klimatyzacji i czyszczenie wlotów powietrza znajdujących się na zewnątrz samochodu.

Po drugie im dłużej zaniedbujemy nasz układ klimatyzacji, tym bardziej rosną koszty ewentualnego serwisu. Jeśli np. z przeglądem będziecie czekać do momentu, aż czynnika chłodzącego zostanie tak mało, że klimatyzacja przestanie chłodzić lub się włączać, to zapłacicie za wizytę znacznie więcej.

Trzecia sprawa wybór warsztatu, w którym wykonamy przegląd. Samo uzupełnienie czynnika chłodzącego oraz sprawdzenie szczelności jest nam w stanie wykonać praktycznie każdy serwis zajmujący się tematem klimatyzacji. Jeśli jednak będziemy musieli wykonać poważniejsze naprawy, to już możemy mieć znacznie bardziej ograniczone możliwości wyboru.

Nowe przepisy

Od 2017 roku obowiązują nowe przepisy, zgodnie z którymi mechanikowi nie wolno tak po prostu napełnić pustej klimatyzacji czynnikiem chłodniczym. W pierwszej kolejności musi sprawdzić szczelność układu oraz dokonać ewentualnych napraw. Wszystkie naprawy muszą również być przez niego udokumentowane.

Koszt serwisu klimatyzacji jest zależny od czynnika chłodzącego

Uzupełnienie najpopularniejszego czynnika R134a, który stosowany jest od lat dziewięćdziesiątych, w jednym z katowickich serwisów wynosi około 200 zł. Czynnik stosowany w nowych samochodach oznaczony 1234yf jest znacznie droższy. Serwis, z którym rozmawiałem, nie oferował takiej usługi. Według mechanika uzupełnienie klimatyzacji nowym czynnikiem kosztuje około 800 złotych.

Tagi: Platinum, warsztat, Orlen Oil, klimatyzacja, serwis, przegląd,