Co wspólnego mają ze sobą Mercedes 170 S z 1937 roku, 540-konne Audi R8 Spyder czy ekstremalnie luksusowy i niebotycznie drogi Rolls-Royce Down oraz Mercedes-AMG GT? Każdy z tych samochodów został wyposażony w składany dach zaprojektowany i wyprodukowany przez firmę Webasto. Do każdego z nich także trzeba było opracować inną technologię.
Audi A5 Cabriolet
Specjaliści Webasto we współpracy z Audi stworzyli składany dach do czteromiejscowego kabrioletu A5. Dzięki zastosowaniu nowatorskich rozwiązań wystarczy jedno przesunięcie przełącznika, by po 15 sekundach zobaczyć nad głową niebo. Otwarcie dachu jest możliwe nawet podczas jazdy z prędkością do 50 km/h.
Twórcy dachu położyli szczególny nacisk na najwyższą jakość i estetykę. Doskonałe szycie i wykończenie połączeń paneli zapewniają idealną gładkość powierzchni dachu, ograniczającą opory powietrza. Dla zmniejszenia masy dachu w jego konstrukcji wykorzystano lekkie materiały, na przykład elementy szkieletu wykonano z aluminium, a profile uszczelniające z tworzywa sztucznego.
Mazda MX-5
Opracowany specjalnie dla Mazdy system składanego dachu typu fastback wizualnie nawiązuje do dachów typu targa ze zdejmowaną środkową częścią. Nowy dach opracowany przez Webasto łączy najlepsze cechy dwóch systemów: zarówno środkowa część, jak i tylna szyba są odsuwane.
Nowatorska konstrukcja wyróżnia się również łatwością użytkowania. Dach otwiera się w ciągu zaledwie 13 sekund. Całkowicie zautomatyzowany układ elektromechaniczny otwiera i zamyka dach za naciśnięciem przycisku przy prędkości do 10 km/h. W roadsterze jest szczególnie ważne, by dach chował się w niewielkiej przestrzeni. Tylna szyba chowa się między powierzchnie dachu, co pozwala zachować całą przestrzeń bagażową, zarówno przy dachu otwartym, jak i zamkniętym.
Mercedes-AMG GT
Korzystając z zaawansowanych materiałów stworzono rozwiązanie, przekształcające kabiny ultra-sportowych aut w super-komfortowe, przytulne wnętrza. Projektując dach dla Mercedesa konstruktorzy Webasto wprowadzili szereg technicznych innowacji. Składany dach roadstera AMG został zaprojektowany z użyciem lekkich materiałów w sposób umożliwiający otwieranie i zamykanie przy dużych prędkościach.
Otwieranie i zamykanie zajmuje około jedenastu sekund i jest możliwe przy prędkości do 50 km/h. Składany dach rozciągnięty jest na wyrafinowanej konstrukcji ze stali i aluminium, zaś przedni łuk wykonano z bardzo lekkiego stopu magnezu. Bezpieczeństwo w przypadku dachowania zapewnia specjalny system zintegrowany w poprzecznej aluminiowej belce.
Audi R8 Spyder
Audi R8 Spyder drugiej generacji to imponująca moc 540 koni mechanicznych. Dziesięć cylindrów zapewnia doskonałe osiągi, którym towarzyszy wspaniały dźwięk. Modułowy miękki dach został skonstruowany specjalnie dla tego wyczynowego supersamochodu. W pełni automatyczny, elektrohydrauliczny układ z pięcioma siłownikami otwiera i zamyka dach przy prędkościach do 50 km/h – nawet przy wietrze czołowym do 50 km/h. Oznacza to, że dach jest w stanie wytrzymać w ruchu napór wiatru o prędkości do 100 km/h.
Specjalnie z myślą o miłośnikach wyjątkowego brzmienia dziesięciocylindrowego silnika Spydera konstruktorzy Webasto opracowali „deflektor dźwięku”. Gdy dach jest zamknięty, wystarczy uchylić zintegrowane z dachem tylne okno, by podziwiać jedyną w swoim rodzaju mechaniczną melodię. Gdy dach jest otwarty, szybę tylnego okna można unieść za jednym naciśnięciem przycisku, aby ograniczyć porywy wiatru w kabinie.
Range Rover Evoque Convertible
Range Rover Evoque Convertible to zdecydowanie wyjątkowy samochód. Połączenie nadwozia kabrio z luksusowym SUV-em wydawało się szalonym pomysłem – ale nie niemożliwym, zwłaszcza gdy w prace zaangażował się lider rynku składanych dachów. Samochód wyposażono w innowacyjny płócienny dach, łącząc zalety „bulwarowej terenówki” z przyjemnością jazdy kabrioletem. Zadbano również o dodatkową izolację akustyczną – dzięki niej Range Rover Evoque Convertible był w momencie swojej premiery najcichszym na rynku samochodem ze składanych dachem.
Wystarczy naciśnięcie przycisku na środkowej konsoli, aby kierowcy mogli po zaledwie 8 sekundach cieszyć się jazdą ze złożonym dachem. Cała konstrukcja chowa się za tylnymi siedzeniami i znika pod linią nadwozia. Dach zamyka się w czasie 21 sekund. Obie procedury można wykonać przy prędkości do 50 km/h.
Rolls-Royce Dawn
Ten ekstremalnie luksusowy kabriolet również został wyposażony w składany dach przygotowany przez inżynierów Webasto. Uznawany przez producenta za niewielki w gamie modeli, samochód ten mierzy 5,27 metra i zachwyca kunsztem wykonania.
Firma stworzyła dla tego modelu specjalnie zaprojektowany dach. Jego parametry akustyczne, wynikające z zastosowania sześciu warstw specjalnie dobranych materiałów powodują, że po zamknięciu zapewnia idealną izolację od zewnętrznych dźwięków. Płaskie szwy łączące panele tkaniny tworzą praktycznie płaską powierzchnię, która nie zaburza przepływu powietrza. Warto też dodać, że jest to jeden z największych składanych miękkich dachów na świecie – ma powierzchnię 4,7 metra kwadratowego. Całość otwiera się w 22 sekundy i w czasie 50 km/h.
BMW Serii 2
Ten czteromiejscowy kabriolet pojawił się w sprzedaży w marcu 2015 roku.
Całość składa się w ciągu 20 sekund, a procedura rozpoczyna się poprzez naciśnięcie przycisku na konsoli centralnej samochodu. Mechanizm napędzany jest hydraulicznie, a łuk dachu przesuwa się za tylnymi siedzeniami i chowa w bagażniku samochodu. Dach można składać przy prędkości do 50 km/h. Warto dodać, że w przypadku złożonego dachu pojemność 335 litrowego bagażnika zmniejsza się zaledwie o 30 litrów.
Opel Adam Rock
Dla modelu Adam Rock opracowano system o nazwie sunroof Swing Top. Dzięki niemu ten mały crossover zyskał dodatkowy lifestylowy aspekt.
Miękki Swing Top otwierany jest elektrycznie w ciągu zaledwie pięciu sekund, a jego powierzchnia rozciąga się od linii przedniej szyby prawie do słupka C. Dzięki temu kierowca i pasażerowie mają wrażenie podróżowania kabrioletem. Konstrukcja zapewnia bardzo dobrą izolację akustyczną, a całość waży zaledwie 13 kg. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że obecność tego dachu nie zmniejsza objętości bagażnika.
Mercedes 170 S
Pochodzący z 1937 roku Mercedes 170 S został fabrycznie wyposażony w płócienny dach przygotowany przez Webasto. Konstrukcja obejmowała praktycznie całą połać dachu – od linii przedniej szyby do słupka C. Model Mercedesa wyposażony był w silnik benzynowy o pojemności 1767 centymetrów sześciennych i dysponował mocą 52 KM.