WRC Motorsport&Beyond

Jak powstała pucharowa Dacia Duster?

Już w przyszłym roku na terenowych trasach naszego kraju pojawi się nowa inicjatywa – Dacia Duster Cup. Zawodnicy startujący w pucharze będą korzystać z bardzo interesującej konstrukcji, która jest rasowym samochodem rajdowym. 

fot. Dacia Duster Cup

Nim rozpocznie się rywalizacja w jakiejkolwiek serii sportu motorowego, potrzebna jest najpierw odpowiednia maszyna. Prace nad uruchomieniem pucharu Dacii Duster zaczęły się na początku roku i obejmowały kompleksowe modyfikacje samochodu, które przemyślane były jednak w taki sposób, aby nie zwiększać znacząco jego kosztu.

fot. Dacia Duster Cup

Najważniejszym elementem samochodu jest specjalne wyczynowe zawieszenie przygotowane przez firmę Reiger. Wieloletnie doświadczenie jednego z czołowy producentów tych podzespołów zaowocowało zestawem przystosowanym specjalnie do wymagań rajdowej Dacii Duster. Zdaniem Krzysztofa Hołowczyca, który będzie nie tylko mentorem kierowców, ale i głównym kierowcą testowym samochodu, spisuje się ono bardzo dobrze i pucharowy Duster prowadzi się jak rasowa rajdówka grupy N, choć jest odrobinę wyżej zawieszona.

fot. Dacia Duster Cup

Oprócz tego firmy OverLimit Motors oraz Hołowczyc Racing, rzecz jasna nie zapomniały o kwestiach bezpieczeństwa, dlatego też całe nadwozie zostało dobrze zabezpieczone, a klatka bezpieczeństwa korzysta z najnowszych rozwiązań w tym obszarze i nie tylko zapewnia bezpieczeństwo na najwyższym poziomie, ale także wpływa na sztywność samochodu. Warto dodać, że podwozie zostało dodatkowo zabezpieczone płytami aluminiowymi, a z wnętrza usunięto zbędne wyposażenie i wygłuszenie w celu obniżenia wagi auta.

fot. Dacia Duster Cup

Oczywiście nie zabraknie też standardowego sportowego wyposażenia – kubełkowych foteli, 6-cio punktowych pasów, sportowej kierownicy i system gaśniczego. Z tyłu znalazło się miejsce na dwa dodatkowe koła, które mają zabezpieczeń załogi przed trudami terenowych tras.

fot. Dacia Duster Cup

Modyfikacje nie ominęły także silnika, który teraz generuje więcej mocy, ma lepszą reakcję na gaz i lepiej poradzi sobie z trasami terenowego pucharu Polski. Zmiany objęły nowy program sterowania wtryskiem, wydajniejszy filtr powietrza oraz cały układ dolotowy. Gotowa do startów Dacia Duster kosztować będzie 99 000 zł netto.

fot. Dacia Duster Cup
RAJDOWA ORYGINALNA
   
SILNIK 1461 cm3 1461 cm3
Moc 130 KM przy 4200 obr./min 109 KM przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 287Nm przy 1903 obr./min 240Nm przy 1750 obr./min
Prędkość maksymalna 170 km/h 168km/h
Przyspieszenie 11 s 12,9s
Emisja CO2 137g/km 126g/km
Średnie spalanie mieszane 12-20 l/100KM 4,8l/100 km
     
ZAWIESZENIE    
Przód amortyzator Reigerdedykowany MacPherson
Tył amortyzator Reigerdedykowany wielowahacz
Opony BF Goodridge215/70R16 rozmiar 215/65R16
Obręcze Braid  fabryczne
Amortyzatory Reiger dedykowane  fabryczne
     
WYMIARY    
Długość (mm) 4315 4315
Szerokość (mm) 2000 2000
Wysokość (mm) 1625 1625
Rozstaw kół przód (mm) 1620 1590
Rozstaw kół tył (mm) 1580 1560
     
Waga (kg) 1428 1340
Prześwit (mm) 280mm 210mm