WRC Motorsport&Beyond

Rajd Dakar 2019: Jak do maratonów przygotowywane są ciężarówki?

Jeden z mechaników zespołu Petronas De Rooy Iveco, Corne Van Drunen, postanowił podzielić się swoim doświadczeniem i opowiedział jak wyglądają przygotowania ciężarówek do startu w kolejnych etapach morderczego Rajdu Dakar.

Wczorajszy etap z Arequipy do Moquegui był pierwszym odcinkiem maratońskim. Załogi miały do pokonania ponad 400 kilometrów oesowych. Wszystko to bez zewnętrznej pomocy ciężarówek serwisowych.

Wieczór przed rozpoczęciem odcinka maratońskiego jest dłuższy niż zazwyczaj. Przygotowanie ciężarówki do „normalnego” etapu zajmuje około 7 godzin. Na trzecim etapie Gerard De Rooy połamał kierownicę w swoim Iveco, przez co czwartkowe przygotowania trwały jeszcze dłużej.

Ciężarówki na biwak dotarły bardzo późno w nocy, a przed rozpoczęciem 4. etapu ekipa mechaników rozpoczęła przygotowania od wyeliminowania największych problemów.

Główny mechanik zespołu Petronas De Rooy Iveco Team opowiedział co przydarzyło się kapitanowi drużyny i jak samochody zostały przygotowane do etapów maratońskich.

 

Co stało się z Gerardem De Rooyem?

Utknął w zaspach, jego ciężarówka leżała obrócona lekko na boku. Próbując wydostać się z kabiny złapał się kierownicy, a ta się złamała. Ponieważ nie miał więcej części zamiennych, musia czekać na Maurika Van den Heuvela i stracił mnóstwo czasu. Wymiana kierownicy zajmuje 20 minut, jednak cała operacja kosztowała ich aż godzinę i 30 minut.

Jaką pracę wykonaliście przy ciężarówkach?

Przede wszystkim próbowaliśmy zrozumieć, co się stało. Następnie sprawdziliśmy wszystkie ciężarówki, szukając poważnych uszkodzeń. Sprawdziliśmy opony, hamulce, wymieniliśmy olej w osiach i przygotowaliśmy części zamienne.

Jakie dodatkowe części mają ze sobą załogi na etapach maratońskich?

Maurik van den Heuvel, który pełni rolę „szybkiej” ciężarówki assistance, wozi dodatkowe części dla pozostałych załóg. W szczególności skupiamy się na częściach do amortyzatorów, ośkach, czy specjalistycznych narzędziach.

Która część ciężarówek jest najsłabszym ogniwem?

Oś. Ze względu na ogromny moment obrotowy silnika, a także fakt, że jedziemy ciężarówką w rajdowych warunkach, to część najbardziej narażona na awarie. Jednakże, na Dakarze wszystko może się popsuć. Dla przykładu, nie codziennie widzimy złamaną kierownicę!

Rajd Dakar 2019: Niewiarygodne statystyki rywalizacji wśród ciężarówek