WRC Motorsport&Beyond

Zapchany DPF – jakie są pierwsze oznaki? Nie ignoruj ich, bo naprawa może być bardzo kosztowna!

spaliny paliwa dpf

Możesz być zaskoczony, gdy odkryjesz, że najważniejszy element twoje samochodu został wynaleziony już 120 lat temu! Na przestrzeni tych lat zasada działania silnika czterosuwowego jest praktycznie niezmieniona. A jednym z urządzeń przyczyniających się do poprawy parametrów emisji jest katalizator – popularny system DPF. Sprawia on kierowcom wiele problemów, a pierwsze objawy warto rozpoznać jak najszybciej. 

Każdy Diesel i większość benzyn

Choć silnik spalinowy sam w sobie, jego zasada działania, pozostaje niezmieniona, cały układ zmienił się bardzo. Na drogach całego świata porusza się obecnie około 1,4 miliarda samochodów, a większość z nich wyposażona jest w system DPF. 

Katalizator, czy inaczej DPF, to duża metalowa skrzynia, umieszczona między silnikiem a rurą wydechową twojego samochodu. Ma rurę dolotową połączoną do silnika i wyjściową, która kieruje do układu wydechowego. 

Wnętrze katalizatora wypełnione jest cennymi metalami w strukturze plastra miodu. System DPF pobiera szkodliwe gazy, takie jak tlenek węgla, czy węglowodory wytwarzane przez silniki typu Diesel i benzynowe. Atomy te są następnie przekształcane w nieszkodliwe związki, takie jak azot, woda i dwutlenek węgla, i wysyłane przez układ wydechowy. Proces ten ogranicza toksyczne emisje, które wpływają na jakość powietrza i są odpowiedzialne za problemy środowiskowe, takie jak smog i kwaśne deszcze.

System DPF powinien wystarczyć na cały okres eksploatacji pojazdu, ale może też ulec awarii, utracić skuteczność, gdy ulegnie zabrudzeniu lub zapchaniu. Niektóre z typowych objawów obejmują:

Zapach zgnitego jajka 

Paliwo zawiera siarkę, która pachnie jak zgnite jajka. Siarka normalnie spalana jest jako bezwonny produkt uboczny, ale staje się bardzo zauważalna, gdy katalizator nie działa prawidłowo. 

Grzechotanie pod spodem

Stukot dochodzący od spodu samochodu może oznaczać, że struktura plastra miodu wewnątrz systemu DPF została uszkodzona lub poluzowana. 

Większe zużycie paliwa

Zatkany katalizator zmniejszy przepływ powietrza i spowodowuje spalanie dodatkowego paliwa przez silnik, pogarszając zator. 

Gasnący silnik 

Jeśli w katalizatorze znajduje się niespalone paliwo, może się ono natrzeć do tego stopnia, że zapali się i spowoduje przerwanie zapłonu w silniku.

Jeśli w porę zdiagnozujesz problem z systemem DPF, może uda się go jeszcze „wypalić”. Najczęściej jednak będzie wymagał wymiany.