Polski Alarm Smogowy przygotował zestaw propozycji na zintensyfikowanie działań dotyczących pozbycia się z polskich dróg starszych samochodów z silnikami typu Diesel. Z raportu przygotowanego przez PAS wynika, że transport jest w miastach drugim co do wielkości źródłem zanieczyszczeń powietrza – po piecach na węgiel i drewno. Jak wyglądają zatem propozycje na walkę z Dieslem w Polsce? Kierowcy nie będą zachwyceni.
Porządek ze starym silnikiem Diesel
7 września przypadał Dzień Czystego Powietrza ONZ . To właśnie wtedy Polski Alarm Smogowy wystosował do Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego apel o podjęcie prac nad nowymi przepisami. Te skierowane są głównie na ograniczenie zanieczyszczeń, które generują starsze samochody.
Polski Alarm Smogowy postuluje o podjęcie działań w czterech obszarach:
- umożliwienie samorządom, wzorem miast Unii Europejskiej, tworzenia stref, do których nie będą miały wjazdu najbardziej zanieczyszczające pojazdy
- pomoc gminom i powiatom w rozwoju transportu publicznego poza dużymi ośrodkami miejskimi
- wprowadzenie skutecznej kontroli i kar za wycinkę filtrów DPF
- zatrzymanie napływu starych samochodów diesla z Europy Zachodniej
Bartosz Piłat, koordynator projektów transportowych Polskiego Alarmu Smogowego: – Diagnoza problemu jest znana: po ulicach polskich miast jeździ zbyt wiele aut emitujących olbrzymie ilości zanieczyszczeń. Państwo nie tylko nie karze za usuwanie filtrów DPF z samochodów. Również nie robi nic, aby stare samochody o wysokiej emisji spalin nie były importowane do Polski. Każdy z nas widział na ulicach pojazdy wyrzucające z rur wydechowych kłęby czarnego dymu. To samochody pozbawione filtrów lub w fatalnym stanie technicznym. To one odpowiedzialne są za większość zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy poruszające się po polskich drogach. Jak na razie politykę związaną z ograniczeniem emisji zanieczyszczeń samochodowych podsumować można stwierdzeniem: Transport Minus.
Apel PAS wymierzony jest głównie w posiadaczy samochodów z wyciętymi filtrami DPF, a także tych sprowadzonych z zagranicy.
Akcyza dla starych silników typu Diesel
Polski Alarm Smogowy chce rozwiązań, które pozwolą zapanować nad importowanymi, starszymi samochodami. Postuluje o zmianę akcyzy, która teraz uzależniona jest wyłącznie od wielkości silnika. PAS chce, aby akcyza była nakładana w zależności od tego, jakie normy emisji spalin spełnia dany samochód. To pozwoliłoby ograniczyć import starszych, bardziej trujących samochodów.
Akcyza miałaby bardziej obciążać samochody starsze niż 10 lat. Za to będzie preferować młodsze, które spełniają najświeższe normy Euro 5 i Euro 6. Jak czytamy w postulacie, akcyza powinna być również korzystniejsza dla samochodów z silnikiem benzynowym, zaś bardziej surowa dla Diesli.
Porządek z DPF
Usuwanie filtra cząstek stałych to niestety praktyka stara tak samo jak silniki Diesla z tym systemem. Kierowcy chętnie pozbywają się problematycznego systemu, bo takie rozwiązanie jest dla nich po prostu tańsze.
PAS chce również wprowadzenia zmian legislacyjnych, które pozwoliłyby na sprawniejsze karanie takich praktyk. Co więcej, Polski Alarm Smogowy chce również, aby normy podczas badań technicznych dopasować do wieku samochodu.
Nowa innowacyjna funkcja Google Maps dla użytkowników Androida. Kierowcy będą zachwyceni!