WRC Motorsport&Beyond

Starszy Diesel wciąż nietykalny! Unia Europejska rozkłada ręce. Jak to możliwe?

Diesel TDI

fot. VW

Ten Diesel, choć już leciwy, wciąż pozostaje najbardziej popularnym silnikiem w Europie. Można go znaleźć w większości modeli Grupy VW, od Golfa lub Passata, po Audi A4 lub Q5. Nie wspominając nawet o produktach Skody, czy SEAT-a. Jak to możliwe, że mimo 8 lat na karku, wciąż spełnia rygorystyczne normy Unii Europejskiej?

8-letni Diesel wciąż czysty

Pierwszy czterocylindrowy Diesel YDI o wewnętrznym oznaczeniu EA 288 został wprowadzony do pojazdów VW w 2012 roku. Po sześciu latach ciągłego rozwoju, wysoce ulepszona wersja otrzymała przyrostek „evo”. 

Najnowsza ewolucja zapewnia mniejsze zużycie paliwa, niższą emisję, lepszą akustykę i znacznie większą moc i moment obrotowy. To wszystko przy jednoczesnej optymalizacji do użytku z systemami hybrydowymi. Dzięki temu Volkswagen może wciąż korzystać z popularnego silnika typu Diesel, zachowując zgodność z najnowszymi normami emisji spalin.

Od przyszłego roku wszystkie nowe pojazdy ubiegające się o homologację po raz pierwszy będą musiały spełniać nową normę Euro 6d. Ogranicza emisje tlenków azotu do 80 mg/km. Wystarczy cofnąć się do 2000 roku, kiedy norma Euro 3 stanowiła prób… 500 mg/km! 

Norma emisji spalin Euro 6d

Aby spełnić bardziej rygorystyczne normy, 2-litrowy Diesel został dodatkowo zaktualizowany. Volkswagen przyjął w tym celu dwutorową strategię. Zoptymalizował proces spalania w celu zmniejszenia emisji, a jednocześnie wprowadził najnowszą technologię podwójnego dozowania do układu wydechowego silnika. Wszystko po to, by przekształcić większość tlenków azotu w nieszkodliwe substancje. 

KIEROWCO! SPÓŹNIŁEŚ SIĘ Z WYMIANĄ OPON? SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY!

W pierwszej części strategii wydajność chłodnicy zastosowanej w niskociśnieniowym układzie recyrkulacji spalin została poprawiona o 25%. To pozwoliło zmniejszyć tworzenie się tlenków azotu w komorze spalania w sytuacjach dużego obciążenia. Wtryskiwacze paliwa zoptymalizowano pod kątem ciągłej pracy z dużą precyzją, dostarczając do dziewięciu wtrysków na cykl spalania, a maksymalne ciśnienie wtrysku zwiększono do 2200 barów.

fot. Volkswagen

Volkswagen opracował również zaawansowaną technologię podwójnego dozowania w celu oczyszczania spalin w ramach swojej strategii redukcji emisji. Wraz z dwoma katalizatorami SCR, które współpracują ze sobą w celu rozszczepienia tlenków azotu na wodę i azot za pomocą AdBlue, emisje wszystkich silników 2.0 TDI są obecnie znacznie poniżej ograniczeń normy Euro 6d. 

Pierwszy katalizator SCR jest umieszczony bezpośrednio za silnikiem. Działa jako filtr cząstek stałych, przetwarzając ponad 90% tlenków azotu, gdy temperatura spalin wynosi od 220 do 350 stopni Celsjusza. Ze względu na swoje umiejscowienie zaczyna działać natychmiast po zimnym starcie, czyli wtedy, gdy powstaje większość szkodliwych gazów. 

Nieustanny rozwój TDI

Drugi katalizator SCR, który odpowiada za konwersję tlenków azotu, jest zainstalowany dalej od silnika, na podłodze pojazdu. Wykorzystuje konstrukcję dzieloną i ma pojemność od 2,5 do 3,0 litrów. w zależności od pojazdu i mocy. 

Najnowocześniejsze silniki 2.0 TDI wyposażone w te zaktualizowane technologie wydechowe już napędzają większość najnowszych zmodernizowanych modeli marki, w tym Golfa, Tiguana, Passata i Arteona. Volkswagen obiecuje intensywnie kontynuować rozwój swoich odnoszących sukcesy silników wysokoprężnych, a głównym celem jest oferowanie ich w najbliższej przyszłości wyłącznie w połączeniu z 48-woltowym systemem łagodnej hybrydy.

KIEROWCO! SPÓŹNIŁEŚ SIĘ Z WYMIANĄ OPON? SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY!