Chciałbyś wejść w segment SUV-ów, ale nie masz wypchanego gotówką portfela? Jedną z najlepszych opcji dla ciebie będzie używana Dacia Duster z silnikiem typu Diesel. Choć samochód jest obiektem wielu żartów, to wcale nie taka zła decyzja. Duster łączy najlepsze cechy SUV-ów, praktyczność, elastyczność i ponadczasowy wygląd z bardzo niską ceną zakupu. Na co zwrócić uwagę szukając używanej Dacii?
Duster – najlepsza opcja budżetowa dla rodzin?
Dacia Duster to SUV wielkości Nissana Quashqaia, który w zakupie (nowego) nie pociągnie cię po portfelu bardziej, niż Fiat Panda. Teraz jest dobry czas na to, aby wybrać używanego Dustera z lat 2013-2015 za mniej niż 20 000 złotych. Naprawdę, taniej się nie da. Ale czy warto?
5-drzwiowy samochód wykonany jest ze starych części Nissana i Renault, ma odpowiednio wytrzymałe nadwozie, a do wyboru mamy silniki benzynowe lub typu Diesel. Wśród tych pierwszych znajdziemy odpowiednio jednostki 1,2 lub 1,5, natomiast Diesel to bardzo oszczędny 1,5 dCi. Podstawowy silnik ma moc 123 KM, a silnik wysokoprężny generuje 107 KM. Szału nie ma.
Biorąc pod uwagę ceny, po podstawowych wersjach wyposażeniowych Dustera nie możemy oczekiwać zbyt wiele. Mamy jednak wspomaganie kierownicy i centralny zamek, czyli coś, bez czego nie wyobrażamy sobie już życia z samochodem. W wersji „Access” dostajemy nieco więcej, bo większe stalowe koła, elektrycznie sterowane przednie szyby oraz regulowaną wysokość tylnych zagłówków.
Wyposażenie
Wykończenie Ambience sprawi, że Duster stanie się dużo bardziej nowoczesny. Ma m. in. światła przeciwmgielne, radio DAB, łączność Bluetooth i USB. Najbardziej luksusowa Amiance Prime doda nam trochę luksusu, w tym ekskluzywne lakierowane metaliczne 16-calowe felgi aluminiowe. Najwyższej klasy wykończenia – Laureate i Prestige – oferują w standardzie 16-calowe felgi aluminiowe, klimatyzację, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne oraz komfortowe światła we wnętrzu, podczas gdy ta ostatnia obejmuje również 7-calowy ekran dotykowy z systemem nawigacji satelitarnej i aktualizacje drogowe, kamerę cofania i tylne czujniki parkowania w pakiecie.
Żadna z opcji silnikowych nie będzie ani szczególnie szybka, ani wyrafinowana. Prowadzenie Dustera jest wyraźnie staromodne, ale silnik typu Diesel jest stosunkowo ekonomiczny. Czego nie można powiedzieć o dwóch opcjach benzynowych.
Zakup Dustera będzie wymagał więc od ciebie pewnych kompromisów. Wnętrze jest trochę szorstkie i „biedne” choć z drugiej strony oferuje dużo miejsca. Dynamicznie samochód nie jest tak dobry, jak jego drożsi rywale, ale żaden z nich nie konkuruje z Dusterem pod względem ceny.
Którego silnika szukać?
Wersja 1.5 dCi 110 z silnikiem typu Diesel jest najbardziej ekonomiczna. Koszty eksploatacji są również niskie, o ile będziesz unikał wersji z silnikiem benzynowym. Diesel jest wydajny i przy ostrożnej jeździe nie powinien spalić więcej niż 7l/100 km. Modele z napędem na cztery koła są znacznie droższe w zakupie zarówno nowe, jak i używane. Będą wiązały się także z większym spalaniem.
Na co zwrócić uwagę?
Duster to wytrzymały, rozsądny samochód z dużą ilością okładzin i ochroną przed nierównościami w terenie. Warto sprawdzić korpus pod kątem pęknięć, szczególnie pod spodem. Zerknij też na felgi i okolice kół szukając widocznych śladów uszkodzeń.
Wnętrze było prawdopodobnie bardzo intensywnie używane, przecież to samochód rodzinny. Sprawdź więc, czy wszystkie fotele sprawują się jak należy. Plastik we wnętrzu jest raczej tani, więc sprawdź również jego stan.
Silnik Diesla w tym Renault dosłownie produkuje paliwo. Nie uwierzysz w to spalanie!
Jeśli zdecydujesz się na silnik typu Diesel, sprawdź czy poprzedni właściciel jeździł nim po autostradach. Chodzi rzecz jasna o filtr czyste stałych DPF, który może regenerować się tylko przy dużych prędkościach. Wymiana zatkanego filtra DPF może być kosztowna.
To może prowadzić też do innych problemów, jeśli filtr DPF nie działał jak należy. Rezultatem jest zanieczyszczenie układu olejowego paliwem, co prowadzi do stopniowego wzrostu zużycia oleju. Może to spowodować uszkodzenie silnika.
Werdykt
Jeśli zdecydujesz się na kupno Dustera, odrzuć dwie wersje benzynowe, chyba że jesteś zagorzałym przeciwnikiem silnika typu Diesel. Jednostka 1.5 dCi choć nie jest zbyt wyrafinowana, zapewni dobrą ekonomię. Samochód niestety będzie dosyć głośny, a przez kierownicę mogą być wyczuwalne wibracje.
Postaraj się również znaleźć dobrze doposażonego Dustera, na przykład w wersji Ambiance. Podstawowy jest nieco zbyt skąpy, a tutaj będziesz miał radio DAB i Bluetooth.