WRC Motorsport&Beyond

Twój Diesel lub benzyna są niebezpieczne? NCAP podnosi alarm. Te dane mogą szokować!

renault-kwid-benzyna-diesel-crash-test

Organizacja bezpieczeństwa NCAP podnosi alarm i zwraca uwagę na to, że biedniejsze kraje otrzymują bardziej niebezpieczne samochody od tych bogatszych. Organizacja zaapelowała o minimalne standardy światowe. Czy to oznacza, że twój diesel lub benzyna są po prostu niebezpieczne?

Nierówne standardy

NCAP zwróciła uwagę w swoim ostatnim apelu na rozbieżności między normami bezpieczeństwa do których jesteśmy przyzwyczajeni w Europie, a normami dla samochodów sprzedawanych w biedniejszych krajach. Według ONZ chodzi aż o 90% światowych rynków, do których trafiają samochody „odpowiedzialne” za 1,3 miliona wypadków śmiertelnych. Dlaczego więc diesel i benzyna nie są tak samo bezpieczne w każdym miejscu na świecie?

Renault Kwid jest ostatnim samochodem, który otrzymał fatalne wyniki w Indiach i Brazylii. Samochód otrzymał zaledwie dwie gwiazdki w ostatnim teście Global NCAP Safer Cars for Africa, mimo iż kryteria nie są niższe niż w Europie, czy USA. Słaby wynik pojawił się mimo tego, że jak każdy diesel czy benzyna, Renault otrzymało poduszki powietrzne kierowcy i pasażera. 

Kwid jest blisko spokrewniony z Dacią Spring Electric, która to ma być najtańszym seryjnie produkowanym samochodem elektrycznym. Nowa Dacia trafi do sprzedaży w Europie w przyszłym roku.

 

Zanim się jednak to stanie, Dacia będzie musiała wprowadzić znaczne ulepszenia konstrukcyjne w stosunku do Kwid. Do tego będą musiały dojść elektroniczne systemy bezpieczeństwa, aby samochód mógł spełnić europejskie normy. 

Diesel i benzyna – tu bezpieczne, a tu nie

To jednak nie pierwszy tego typu przypadek. W 2018 roku na Suzuki spadła fala krytyki, po tym jak Swift zbudowany przez Maruti Suzuki otrzymał 2 gwiazdki. NCAP opisała jego nadwozie jako niestabilne. Swift sprzedawany na takich rynkach jak Indie, czy Afryka, dobrze ukrywa jednak swoje bezpieczeństwo, ponieważ wizualnie jest identyczny z tym, sprzedawanym w Europie. 

Czy producenci są winni stosowania różnych norm bezpieczeństwa jeśli chodzi o jakość materiałów zastosowanych w samochodach? W przypadku Kwida, według dyrektora technicznego Global NCAP, dokładnie tak się stało. Samochód ma gorszej jakości stal, gorsze spawy, a wszystko to w celu obniżenia kosztów produkcji. 

– Jeśli spojrzeć na Kwida, brazylijska wersja ma znacznie więcej wzmocnień w słupku A, niż indyjska. Widzimy to po rozebraniu samochodu – powiedział. To jednak nie pierwsze kontrowersje wokół Kwida, który w Brazylii nie przeszedł nawet wstępnego testu zderzeniowego. 

Będzie poprawa?

W zeszłym tygodniu Autocar India poinformował jednak, że Global NCAP planuje wprowadzić jeszcze bardziej rygorystyczne testy w Indiach w celu oceny ochrony przed uderzeniami bocznymi, a być może nawet elektronicznej kontroli stabilności.

Międzynarodowa Organizacja Producentów:Rządy powinny wykorzystać doświadczenie zdobyte na wielu dobrze rozwiniętych rynkach. Powinniśmy ustanowić minimalne standardy bezpieczeństwa dla wszystkich nowych pojazdów sprzedawanych na świecie. 

KIEROWCO! TO NAJLEPSZY MOMENT NA ZAKUP OPON! SPRAWDŹ PROMOCJE