WRC Motorsport&Beyond

To największy silnik typu Diesel na świecie! Moc 107390 KM to dopiero początek jego niewyobrażalnych cyfr

najwiekszy-diesel-na-swiecie

Ten wysokoprężny silnik zaprojektowany przez fińską firmę Wartsila zachwyca swoimi liczbami. Diesel przeznaczony jest do potężnych kontenerowców zasilanych olejem opałowym. Jego największa, 14-cylindrowa wersja ma 13,5 metra wysokości, prawie 27 metrów długości i waży ponad 2300 ton. Największy silnik tłokowy na świecie wytwarza moc 107390 KM

Potężny Diesel i niewyobrażalne cyfry

14-cylindrowa wersja rozpoczęła swoją służbę we wrześniu 2006 roku na pokładzie Emmy Maersk. Konstrukcja jest podobna do starszego silnika RTA96C, ale z technologią Common Rail, która traiła w miejsce tradycyjnego wałka rozrządu, pompy paliwa i siłowników hydraulicznych. 

Dzięki temu silnik generuje maksymalną wydajność przy niższych obrotach na minutę, niższym zużyciu paliwa i niższych poziomach szkodliwych emisji. 

14-cylindrowy silnik jest przełomowy w dziedzinie napędu statków. Roszerza dostępną moc, aby dopasować ją do nowej generacji dużych kontenerowców. Łączy zalety sprawdzonych, niezawodnych konstrukcji silników z pełną elastycznością technologii Common Rail RT-flex.

Tradycyjne silniki okrętowe budowane były z maksymalnie 12 cylindrami. Uznano jednak, że kontenerowce będą potrzebować więcej, więc zastosowano rozwiązanie pozwalające rozszerzyć zakres mocy silnika do 107390 KM, oferując również 13- i 14-cylindrowe jednostki.

Dobrze znana konstrukcja

14-cylindrowy RT-flex96C oparty jest zatem na dobrze znanej konstrukcji 12-cylindrowej. Korzysta więc z bogatego doświadczenia serwisowego z silnikami tego samego typu. Na ten moment na całym świecie używanych jest około 300 silników RT-flex96C i RTA96C.

Zużycia paliwa przy makymalnej mocy wynosi 0,12 kg na KM na godzinę. Zyżycie paliwa przy maksymalnej ekonomii to z kolei 0,11 kg na KM na godzinę. Przy maksymalnej ekonomii silnik przekracza 50% sprawności cieplnej. 

Dla porównania, większość silników samochodowych i małych silników lotniczych ma wartości w zakresie 0,18-0,27 kg/KM/godz. Z kolei zakres sprawności cieplnej nie przekracza 30%. Nawet przy najbardziej wydajnym ustawieniu mocy, 14-cylindrowa jednostka zużywa 6280 litrów oleju opałowego na godzinę.

Aż 60% kierowców nie wiedziało, że za tę czynność grozi wysoki mandat. Przypominamy przepisy