WRC Motorsport&Beyond

Wyprodukowali największe felgi na świecie! Mają niesamowitą technologię i ogromny rozmiar [GALERIA]

pierwsze-takie-felgi-bentley-bentayga

Bentley ogłosił, że wyprodukuje największe felgi z włókna węglowego, jakie kiedykolwiek widział świat. Koła będą niezwykle lekkie i trafią do luksusowego SUV-a – Bentleya Bentaygi. Technologia zastosowana przy produkcji felg nie tylko będzie miała aspekt wizualny, ale też zaoszczędzi dużo masy. 

Pierwsze takie felgi na świecie

Felgi z włókna węglowego zapewniają korzyści w zakresie prowadzenia i hamowania, są zresztą stosowane w supersamochodach od dłuższego czasu. Ale nie tylko waga jest pomocna. Aluminiowe felgi o porównywalnych rozmiarach mogą stracić do 1 stopnia pochylenia ze względu na elastyczność, zmniejszać przyczepność. 

Znacznie sztywniejsze felgi z włókna węglowego są mniej podatne na utratę camberu. A do tego są lżejsze o około 6 kilogramów na koło, dzięki czemu Bentley zaoszczędzi 24 kilogramy na całym samochodzie. 

Ale to jeszcze nie wszystko. Dużo sztywniejsze koła przyczyniają się też do mniejszego zużycia opon. Bez tego zginania, na które pozwala mniej sztywny materiał, opony zyskują stabilność i mają bardziej spójną powierzchnię styku dzięki bardziej wspierającej strukturze włókna węglowego. 

Bezpieczne i lekkie

Co więcej, felgi z włókna węglowego przyczyniają się nawet do zwiększenia bezpieczeństwa. Aby przygotować koła do produkcji we współpracy z Bucci Composites, Bentley przetestował je w niemieckim TUV, stowarzyszeniu kontroli technicznej. 

Ogromne, 22-calowe felgi przeszły pomyślnie każdy z testów TUV – jako pierwsze koła z włókna węglowego. W tym testy naprężeń dwuosiowych, test zderzenia promieniowego i bocznego, nadmiernie napompowanych opon, czy testy nadmiernego momentu obrotowego. Koła sprawdziły się też lepiej niż felgi aluminiowe w teście uderzeniowym. 

Cena pozostaje niewiadomą

W przeciwieństwie do aluminiowego koła, które pęka przy zbyt mocnym uderzeniu, splot koła z włókna węglowego zaczyna się rozpadać. W staromodnym kole duże pęknięcie może prowadzić do gwałtownej utraty ciśnienia w oponach, co może nagle zmienić zachowanie układu kierowniczego. Tymczasem karbonowe koło stopniowo traci ciśnienie, co daje kierowcy większe szanse na bezpieczne zjechanie na bok. 

Ceny kół nie zostały jeszcze ujawnione, ale Bentley twierdzi, że będą dostępne do zamówienia jeszcze w tym roku za pośrednictwem strony Mullinera. Może je wybrać razem z innymi częściami z włókna węglowego, takimi jak przedni spliter, przedłużenia progów, tylny dyfuzor czy inne.