WRC Motorsport&Beyond

Ten wojskowy turbo diesel to zupełnie inna para kaloszy. W godzinę spala tyle, ile ty w kwartał!

turbo-diesel-wojskowy-inna-para-kaloszy

Obecna technologia wojenna nie jest już tak powolna i niezdarna, jak podczas dwóch wojen światowych. Daleko jej jednak do tego, aby określić ją dynamiczną. I to mimo tak cudownego silnika typu Diesel, jaki mieści się pod maską nowego Oshkosh HET (Heavy Equipment Transporter). Samochód jest tak potężny, że oryginalnie nie spełniał założeń Unii Europejskiej. 

Wojskowy turbo diesel ma kosmiczne liczby

Technologia wojenna cały czas się zmienia i nawet mimo lżejszych komponentów używanych w czołgach, te bardzo często nie mogą poruszać się po publicznych drogach. Mimo rozwijania prędkości do 72 km/h nowoczesny czołg używany przez amerykańską armię – M1 Abrams – daleko o własnych siłach nie zajedzie. 

Z tych powodów wojsko dysponuje ciężkim sprzętem transportowym. Nowoczesny Oshkosh HET (Heavy Equipment Transporter) napędza 18-litrowy turbo diesel. Posiada też klimatyzowaną kabinę i cztery osie – ale nie dla Europy. Tu samochód może poruszać się maksymalnie na sześciu kołach. 

W wersji 6×6 ten potężny turbo diesel może udźwignąć do 65 ton i ma pozwolenie na poruszanie się po europejskich drogach. 

Wyłącznie dla czołgów

Wariant M1070A1 skupia się wyłącznie na transporcie czołgów, a konkretnie wspomnianego wyżej M1 Abrams. Został więc przystosowany do uciągu do 70 ton. Za tym wszystkim stoi 18-litrowy turbo diesel, który wytwarza moc 700 KM. Ciągnik może rozwinąć maksymalną prędkość 81 km/h, czyli nie wiele większą niż sam czołg. 

Zbiornik paliwa ma pojemność 947 litrów, a po publicznych drogach na jednym tankowaniu będzie mógł pokonać do 724 kilometrów. Nie trudno więc policzyć, że w godzinę zużyje więcej paliwa typu Diesel niż przeciętny Kowalski w kwartał. 

Komfort i pewność

Oshkosh jest jednym z najchętniej używanych środków wojskowych w USA, które zamówiło już 2900 egzemplarzy. Oprócz Ameryki, służy też w Jordanii, Omanie i Wielkiej Brytanii. Wariant globalny został opracowany głównie z myślą o Europie, więc skorzysta z nich także NATO. 

To jeszcze nie wszystko – klimatyzacja w kabinie zapewnia spory komfort sześciu żołnierzom, a układ kierowniczy jest specjalnie wzmocniony. Tylną osią można skręcać równolegle z przednią, aby ułatwić manewrowanie. Reduktor, napęd 6×6 (lub 8×8) i poradzisz sobie z każdą nawierzchnią.