WRC Motorsport&Beyond

Ta technologia na zawsze zmieniła spojrzenie na silniki typu Diesel. Bez niej „TDI” już dawno byłoby martwe

volkswagen-diesel-benzyna-unia-europejska

Jeszcze nie tak dawno temu Diesel traktowany był przez większość jako zwykłe paliwo rolnicze i jako taki rzadko trafiał pod maski samochodów osobowych. Przykładowo – w 1997 roku w Wielkiej Brytanii zarejestrowano mniej niż 450 tys. nowych samochodów z silnikiem wysokoprężnym. Jednak już rok później sprawy przybrały zupełnie inny obrót.

Nowe spojrzenie na silniki typu Diesel 

To właśnie w 1998 Volkswagen zaprezentował nową technologię, która spowodowała całkowitą zmianę w sposobie zasilania naszych samochodów. Zmieniła także sposób, w jaki postrzegaliśmy silniki typu Diesel. 

Ta ogromna zmiana reputacji paliwa typu Diesel została spowodowana w dużej mierze przez genialną innowację nazwaną „Pump Duse”. Ta przełomowa technologia została zapoczątkowana przez Volkswagena w 1998 roku i znacznie poprawiła zarówno osiągi, jak i oszczędność silników typu Diesel. Wszystko za sprawą zwiększonego ciśnienia paliwa przez wtryskiwacze do 30 000 psi. Osiągnięto to poprzez zamontowanie malutkich pompek do każdego wtryskiwacza, stąd nazwa „Pump Duse”, która oznacza pompę rozdzielaczową.

System ten pozwolił uniknąć wielu obaw związanych z bezpieczeństwem silników wysokoprężnych w tamtym czasie. Technologia Common Rail, która również wykorzystuje wysokie ciśnienie paliwa w celu zwiększenia wydajności, została początkowo zdyskredytowana przez media z powodu dużych rezerw oleju napędowego przechowywanego pod wysokim ciśnieniem w górnej części silnika. 

Mocniejsze, bardziej wydajne i bezpieczne

Wielu komentujących obawiało się, że jako takie silniki Diesla typu Common Rail będą wyjątkowo niebezpieczne w przypadku pożaru lub wycieku paliwa. Silnik Pump Duse rozwiązał wiele z tych problemów, ponieważ paliwo osiągnął optymalne ciśnienie tylko wtedy, gdy przechodziło przez pompowtryskiwacze. Ciśnienie paliwa w pozostałej części silnika było o wiele bezpieczniejsze, niż w jednostkach Common Rail. 

W rezultacie Volkswagen udowodnił, że Diesel jest realną alternatywą dla normy benzynowej. Niemcy zastosowali wersje o dużej mocy swojego 1,9-litrowego silnika TDI do zasilania wielu nowych samochodów wyczynowych Grupy VW, takich jak Skoda Fabia RS, czy VW Polo GT TDI. 

Volkswagen wyprodukował nawet wersję Golfa GTI z silnikiem wysokoprężnym o mocy 150 KM i momencie obrotowym 311 Nm. Technologia Pump Duse została zastosowana także w Volkswagenie Tiguanie V10 TDI. Ten ustanowił słynny rekord świata pod względem największego ładunku holowanego przez samochód osobowy. Ciągnął za sobą 150-tonowego Boeinga 747 w 2006 roku!

Sukces TDI

Pokazując ogromne możliwości silnika wysokoprężnego Pump Duse, Volkswagen pomógł zmienić postrzeganie oleju napędowego przez cały przemysł motoryzacyjny. Nawet po aferze Dieselgate paliwo to nadal pozostaje popularnym wyborem wśród kupujących. A Volkswagenowi zawdzięczamy ten ogromny wzrost popytu na olej napędowy w ciągu ostatnich 20 lat.