Dacia niedawno ujawniła najtańszy samochód elektryczny w Europie – Dacia Spring. Choć jego osiągi są mniej niż imponujące, cena sprawia, że jest on niezwykle atrakcyjny dla europejskich nabywców. Ale czy na pewno jest warty swojej ceny? Sprawdzamy plusy i minusy najtańszego elektryka na rynku.
Dacia Spring – czy jest warta swojej ceny?
Od dawna czytaliśmy wiele plotek dotyczących elektrycznego, niedrogiego samochodu od producenta Sandero czy Dustera. Ostatecznie Dacia Spring została zaprezentowana i powoli pojawia się na europejskim rynku.
Gdy pojawi się na ulicach w nadchodzących miesiącach, zrewolucjonizuje europejski rynek motoryzacyjny, dając każdemu szansę na posiadanie samochodu elektrycznego. Jednak niższa cena oznacza wiele kompromisów. Przyjrzyjmy się więc bliżej zaletom i wadom tego taniego elektryka. Czy Dacia jest warta swojej ceny?
Plus: wyjątkowo przystępna cena
To będzie najtańszy samochód elektryczny w Europie, ale ile będziemy musieli za niego zapłacić? Ceny podstawowych egzemplarzy będą zaczynać się od około 80 000 zł. Przy zachętach rządowych dla pojazdów elektrycznych cena ta może jednak spaść o około 15 000 zł.
W innych krajach Europy może to być nawet jeszcze więcej. Przykładowo, Rumunia oferuje swoim obywatelom dopłatę aż 40 000 zł do zakupu elektryka. A samochód tam jest dużo tańszy, bo wyceniony na zaledwie 74 000 zł. Oznacza to, że rumuńscy klienci będą musieli zapłącić tylko 34 000 zł, aby Dacia Spring znalazła się w ich posiadaniu.
Plus: idealny do miasta
Dacia Spring to mały, przypominający crossover hatchback. Jest więc bardzo praktyczny w ruchliwych miastach. Zasięg samochodu to 230 kilometrów, więc na dojazdy do pracy będzie idealny.
Jak podaje producent, akumulator o mocy 24,7 kWh można naładować w około 14 godzin za pomocą konwencjonalnego gniazda 220V lub puszki ściennej. Użycie źródła prądu stałego o mocy 30 kW skróci czas ładowania do około 1,5 h. To bardziej niż wystarczające dla codziennego kierowcy poruszającego się wyłącznie po mieście.
Plus: przestronne wnętrze
Choć materiały zastosowane wewnątrz kabiny odzwierciedlają cenę samochodu, Dacia Spring jest wystarczająco pojemna jak na swoją klasę. Z tyłu jest wystarczająco miejsca, aby pomieścić dwie dorosłe osoby.
Przestrzeń ładunkowa jest zaskakująca, biorąc pod uwagę gabaryty samochodu. Bagażnik ma 300 litrów pojemności, więc spokojnie pomieści wszystkie twoje rzeczy.
Minus: Rażąco za słaby
Mały silnik elektryczny dostarcza zaledwie 45 KM, a maksymalna prędkość nie przekracza 125 km/h. Liczby te są wystarczające w mieście, ale jeśli tylko wypadniesz na obwodnicę lub autostradę, nie będziesz w stanie nadążyć za ruchem.
Minus: Zasięg poniżej średniej
Poza brakiem mocy zapewniany zasięg jest dużo poniżej dzisiejszych standardów. Dalsza podróż tym samochodem nie wchodzi w rachubę, chyba że chcesz spędzić połowę swoich wakacji przy stacjach ładowania.
Minus: Made in China
Dacia Spring montowana jest w zakładzie w Shiyan w Chinach i dzieli podstawy i większość nadwozia z chińskim Renault City K-ZE. Choć Spring ma wzmocnione podwozie, sześć poduszek powietrznych i inne systemy bezpieczeństwa, których nie ma City K-ZE, powszechne przekonanie że chińskie produkty są gorszej jakości może budzić obawy.
Mimo to, we wczesnych recenzjach nie było wiele powodów do narzekania na jakość. Wszak jest to tani samochód, więc nie możemy oczekiwać tutaj cudów.