WRC Motorsport&Beyond

Podatek na olej napędowy jest zdecydowanie za niski? Diesel znów w ogniu krytyki, wkrótce podwyżki

diesel-podroz-za-jeden-usmiech-cummins

Samochody z silnikami typu Diesel cieszą się dużo bardziej korzystnymi podatkami w porównaniu do samochodów benzynowych. Mimo, iż to właśnie one odpowiedzialne są za dużą część zanieczyszczeń w europejskich miastach. Tak przynajmniej wynika z raportu firmy T&E, która umożliwia monitorowanie podatków na paliwo i transport drogowy w krajach Unii Europejskiej. 

Diesel znów w opałach

W 2019 roku firma T&E uruchomiła narzędzie internetowe „Ile płacimy w podatkach paliwowych”, które pozwala kierowcom sprawdzić opodatkowania paliwa we wszystkich 27 państwach członkowskich Unii oraz Wielkiej Brytanii.

Na podstawie danych dotyczących podatków od zużycia paliwa w transporcie drogowym od 1995 roku narzędzie analizuje różnice między podatkami na benzynę i Diesel. Możemy więc sprawdzić, którym państwom udało się wyeliminować przewagę podatkową Diesla. A także jakie rozbieżności istnieją między państwami sąsiednimi i inne szczegóły, takie jak ilość biodiesli spalanego w każdym kraju. 

Wyjątkowym odkryciem wynikającym z najnowszych danych jest to, że wysiłki zmierzające do wycofania korzyści podatkowych dla oleju napędowego w stosunku do benzyny zatrzymały się w 2019 roku. W 2015 roku wybuchł skandal Dieselgate, a firma wyliczyła, że Diesel jest rok wcześniej był opodatkowany średnio o 14% mniej za litr. 

Za niski podatek na olej napędowy?

Dyrektor ds. analiz T&E: – Od lat Diesel był opodatkowany mniej, niż benzyna. Po 2015 roku widzieliśmy pewne wysiłki, aby zlikwidować tę lukę, ale były one niewystarczające. Nasze najnowsze dane pokazują, że rozbieżności pozostają. Równomierny parytet opodatkowania benzyny i oleju napędowego byłby korzystny dla oleju napędowego. Oznaczałoby to, że olej napędowy nadal podlega opodatkowaniu o 10% mniej za jednostkę energii. 

Ponadto, nadal istnieją znaczne różnice w podatkach paliwowych między państwami członkowskimi. To z kolei prowadzi do turystyki paliwowej (zachęta do przekraczania granicy w celu tańszego tankowania). Na przykład Łotwa pobiera opłatę w wysokości 0,39 EUR za litr. Podczas gdy jej północny sąsiad Estonia pobiera opłatę 0,49 EUR; Hiszpania pobiera opłatę w wysokości 0,38 EUR, podczas gdy Portugalia ma 0,49 EUR; a największa różnica występuje po drugiej stronie granicy francusko-luksemburskiej, gdzie Francuzi pobierają 0,61 euro, a luksemburscy 0,35 euro.