WRC Motorsport&Beyond

PILNE: Nowe przepisy Unii Europejskiej! Masz Diesla? Słono za to zapłacisz

Unia Europejska kierowcy

Unia Europejska zatwierdziła dziś nowe przepisy. Jeśli masz silnik typu Diesel, niestety nie mamy dla ciebie dobrych wiadomości. Ministrowie dali zielone światło dla ogromnych zniżek dla silników bezemisyjnych poruszających się po Europie. 

Diesel – nowe przepisy!

Opłaty drogowe dla bezemisyjnych ciężarówek będą o polowe niższe. Przewoźnicy jeżdżący bezemisyjnymi TIR-ami otrzymają co najmniej połowę mniejsze opłaty za przejazdy drogami w Unii Europejskiej. Wszystko to w ramach nowego systemu opłat, który został zatwierdzony dziś. 

Ciężarówki na paliwa kopalne będą musiały zapłacić opłatę na podstawie emisji CO2, a bardziej wydajne (ekologiczne) pojazdy ciężarowe będą płacić mniej. Grupa Transport&Environment stwierdza, że nowe przepisy Eurovignette przyspieszą przejście na bezemisyjny transport. Pomogą też w zmniejszeniu zanieczyszczenia powietrza w miastach. 

Ministrowie transportu powiedzieli, że bezemisyjne ciężarówki, które są zelektryfikowane lub napędzane wodorem, otrzymają co najmniej 50% zniżki na opłaty do kwietnia 2023 roku. Kraje mogą udzielić jednak rabatów nawet do 100% dla samochodów ciężarowych o zerowej emisji. Taka sytuacja ma już miejsce w Niemczech. 

Smrodzisz? Zapłacisz więcej

James Nix, kierownik ds. Transportu T&E: – To przełom w pobieraniu opłat dla ekologicznych ciężarówek. Pojazdy ciężarowe będą musiały zapłacić więcej, jeśli będą emitować więcej. Koszty przewoźników, którzy zainwestują w ciężarówki bezemisyjne, spadną. W negocjacjach Parlament Europejski powinien również dążyć do rozszerzenia zasady „zanieczyszczający płaci” na hałas i zanieczyszczenie powietrza dla samochodów osobowych. 

Wraz z coraz większą dostępnością ciężarówek elektrycznych, obniżki opłat drogowych pomogą przyspieszyć przejście na e-mobilność. Roczne koszty opłat drogowych dla przewoźników mogą sięgać nawet 25 000 euro na ciężarówkę, lub 1/4 całkowitego kosztu posiadania pojazdu. 

Samochody ciężarowe są odpowiedzialne za 23% emisji pochodzących z transportu drogowego w UE. Oczekuje się, że ambasadorzy EU potwierdzą dzisiejsze porozumienie 18 grudnia. Negocjacje trójstronne między rządami a Parlamentem UE w tej sprawie rozpocznie się na początku 2021 roku.