Kupowanie opon samochodowych samo w sobie jest dziś bardzo łatwe. Wystarczy parę kliknięć myszką i gotowe. Trudne może być jednak samo znalezienie odpowiednich opon dla twojego samochodu. Na co zwracać uwagę przy wyborze rozmiaru ogumienia do naszego samochodu?
Przede wszystkim, źle dobrane opony mogą obniżyć osiągi naszego samochodu oraz jego zdolność do radzenia sobie w każdych warunkach pogodowych. To oczywiście ma bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo nasze oraz pozostałych uczestników ruchu. A także na przyjemność z jazdy. Jak więc uniknąć pomyłki?
Opony samochodowe zwykle wymagają wymiany co trzy/cztery lata. Większość opon samochodowych można podzielić na trzy główne kategorie: całoroczne, letnie i zimowe. Dziś bardzo dużo klientów decyduje się na ogumienie całoroczne, ponieważ jest ono tańszym rozwiązaniem od dwóch zestawów odpowiednio na lato i zimę.
W ramach każdej kategorii opon istnieje szereg parametrów, takich jak prowadzenie, hamowanie na suchej i mokrej nawierzchni, głośność, komfort jazdy, opór toczenia, czy trakcja na śniegu.
Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki rozmiar potrzebujesz, najlepiej jest sięgnąć do instrukcji obsługi lub naklejki, która zazwyczaj znajduje się wewnątrz drzwi kierowcy. Znajdziemy na niej mniej więcej taki zapis: 215/60/R16.
Oprócz różnych wymiarów opony mamy także indeks nośności, czyli nacisk, jaki może wytrzymać każda opona. Jest też wskaźnik prędkości, który oznacza maksymalną prędkość, z jaką można poruszać się na danej oponie. Więcej przeczytasz w tym przewodniku.
Różnica w budowie
Jaka jest różnica w budowie poszczególnych serii i czym klient powinien sugerować się przy wyborze swojej opony? Na to pytanie odpowiada Tomasz Młodawski, inżynier produktu firmy Michelin:
– Współcześni producenci aut stosują kilka kompletacji rozmiarów opon do swoich modeli. I tak, dany model w zależności ode wersji możemy kupić na 16-, 17-, 18-calowych kołach, lub 19-, 20- i nawet 22-calowych rozmiarach. Cechą wspólną tych kompletacji rozmiarów jest ten sam obwód toczenia kół, czyli średnica zewnętrzna. Jeżeli chcemy zastosować inną, nieprzewidzianą przez producenta kompletację, czyli wykonać tuning rozmiaru kół, zawsze musimy zachować średnicę zewnętrzną.
Bardzo często kierowcy decydują się dziś na niskoprofilowe opony. Jak będą spisywać się one w porównaniu do opon o większym profilu?
– Niższe profile opon będą zapewniały większą i szybszą reakcyjność opony, czyli szybsze i bardziej precyzyjne manewrowanie przy dużych prędkościach. Komfort jazdy będą zapewniały opony z wyższym profilem jazdy. W warunkach zimowych opony z wyższym profilem będą sprawować się bardziej efektywnie niż opony z niskim profilem, to dlatego producenci aut na zimę zalecają koła z podstawowej kompletacji – dodaje Tomasz Młodawski.
Czy można założyć oponę o innym rozmiarze, niż oryginalna?
Specjaliści nie polecają zmiany rozmiaru opony, jednak jeśli odpowiednio się do tego przyłożymy, możemy zrobić to z zachowaniem wszelkich norm bezpieczeństwa. Musimy pamiętać m. in. o kilku kluczowych czynnikach.
- Nigdy nie wybieraj opony, która jest mniejsza lub ma mniejszą nośność niż opona dostarczona razem z pojazdem
- Opony należy zawsze wymieniać na takie same oznaczenia rozmiaru – lub zatwierdzone opcje, zgodnie z zaleceniami producenta
- Prawidłowy rozmiar opony przeznaczony dla twojego pojazdu powinien zawsze być weryfikowany za pomocą informacji zawartych w instrukcji obsługi pojazdu w schowku lub na naklejce z informacją o oponach na bocznych drzwiach kierowcy