WRC Motorsport&Beyond

OFICJALNIE: Dacia rezygnuje z silników benzynowych i Diesla! Poznaliśmy datę – szybciej niż myślisz …

dacia-wnetrze-benzyna-diesel

Dacia, podobnie jak wszyscy inni producenci, nie będzie w stanie uciec od czekających nas wielkich zmian. Rumuński producent odejdzie od silników benzynowych i typu Diesel, jednak zmiany będą następować stopniowo. Najpierw hybryda, a dopiero potem bezemisyjność. Kiedy Dacia całkowicie zrezygnuje z silników spalinowych?

Trzęsienie ziemi w Dacii

Podczas okrągłego stołu sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi, dyrektor termicznych i elektrycznych układów napędowych koncernu, Philippe Brunet, mówił o drażliwej kwestii producenta Dacia. Z biegiem lat rumuński producent uczynił z praktyczności i oszczędności swoje główne atuty. 

Jednakże, im więcej czasu mija, tym bardziej elektryfikacja staje się oczywista dla wielu firm. Dacia nie pozostaje tutaj obojętna. 

Ze względu na wciąż wysokie koszty ekologicznej mobilności, Dacia ma dziś w swojej ofercie tylko Springa. Jest jednym w pełny elektrycznym samochodem rumuńskiego producenta. Narazie nie ma planów, aby poszerzyć to grono. Jak wyjaśnił Philippe Brunet, marka najpierw skupi się na silnikach hybrydowych. 

Dominik Kalamus

Dacia bez benzyny i Diesla

– Silniki hybrydowe to doskonały kompromis pozwalający osiągnąć znaczną redukcję CO2 przy jednoczesnej kontroli kosztów. Baterie stanowią teraz 50% kosztu samochodu elektrycznego. Podczas gdy silnik benzynowy czy typu Diesel nie przekraczają 20 do 25% – powiedział Brunet. 

Zanim zobaczymy w pełni elektryczne Dacie, będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Przynajmniej do czasu, gdy koszty operacyjne tych technologii spadną. Kiedy to nastąpi?

– Od 2026 roku Dacia będzie mogła przejść w 100% na napędy elektryczne. Musimy tylko poczekać na kolejną generację akumulatorów, które pozwolą nam osiągnąć zerową emisję – wyjaśnił dyrektor. 

100% elektryczna Dacia już wkrótce

Czego więc możemy spodziewać się po przyszłości Dacii? Oczywiście Renault będzie miało do odegrania w tym dużą rolę. W 2021 roku francuska marka zaprezentuje wyczekiwane R5 electric, które ma kosztować tyle samo, co Clio, przy zachowaniu tego samego poziomu rentowności. 

Gdy technologie zastosowane w R5 staną się opłacalne, zostaną zainstalowane na pokładzie elektrycznej spadkobierczyni Sandero. Brunet dodał jednak, że choć nie ma dokładnego harmonogramu, Dacia powinna porzucić silniki spalinowe w 2026 roku.