WRC Motorsport&Beyond

Nagły zwrot akcji w sprawie zakazu Diesla i benzyny? Producenci alarmują – to się nie może udać!

diesel

Unia Europejska chce jak najszybszego wprowadzenia zakazów dla silników typu Diesel i benzynowych. Okazuje się jednak, że producenci mogą nie być w stanie nadążyć za popytem na pojazdy elektryczne. Czy to oznacza, że zakaz sprzedaży samochodów z silnikiem spalinowym zostanie jednak przesunięty na późniejszy termin?

Zakaz dla silników typu Diesel opóźniony?

Według nowego raportu rynkowego najsilniejszą pozycję w łańcuchu dostaw baterii litowo-jonowych mają Chiny. Na ten moment zachowują oni szacunkowo 80% światowej rafinacji surowców, 77% pojemności ogniw i 60% produkcji komponentów. 

Z badań wynika, że choć USA i Europa nie są przygotowane najgorzej, może się okazać, że to nie wystarczy. Raport ostrzega, że Wielka Brytania może zostać w tyle już w 2025 roku. 

Kraje desperacko chcą zwiększyć swoją pozycję w branży. Sprzedaż pojazdów elektrycznych zaczęła gwałtownie rosnąć i trend ten będzie podtrzymany w najbliższych latach. Rządy wprowadzają kolejne zakazy i obostrzenia dla dostępności samochodów z silnikami benzynowymi i typu Diesel. 

Dominacja Chin na rynku akumulatorów litowo-jonowych jest wyraźnym wskaźnikiem, dlaczego Tesla otworzyła fabrykę w Szanghaju, gdzie od 2019 roku produkuje Model 3 i Model Y. Kolejna dekada będzie szczególnie interesująca, ponieważ Europa i USA będą próbowały stworzyć własnych liderów w dziedzinie baterii, aby rzucić wyzwanie azjatyckim operatorom. 

Za mało zakładów produkcji ogniw

Wraz ze wzrostem popytu na samochody elektryczne rośnie zapotrzebowanie na zakłady produkcji ogniw. Na ten moment Europa jest jeszcze daleko w lesie. Narody europejskie wydają się być gotowe zakazać sprzedaży samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i typy Diesel. Jednakże, na ten moment, producenci nie będą w stanie sprostać oczekiwaniom klientów. 

Chiny wciąż pozostają największym rynkiem pojazdów elektrycznych na świecie. W użyciu jest tam 2,3 miliona elektryków, co stanowi prawie połowę światowego rynku samochodów bezemisyjnych. Również w tym względzie Europa i Stany są daleko w tyle, z odpowiednio 1,2 i 1,1 milionami samochodów elektrycznych w 2019 roku. 

W całych Chinach tylko 5,2% samochodów jest elektrycznych. W tej statystyce przoduje Norwegia, gdzie aż 56% pojazdów napędzanych jest energią elektryczną. Pojazdy elektryczne stanowią również 26% i 15% wszystkich samochodów odpowiednio w Islandii i Holandii. W Wielkiej Brytanii ten wynik to zaledwie 2%. 

https://testsite.wrc.net.pl/is-swoja-przygode-z-ciezkim-transportem-zakonczyl-po-3-dniach-itd-wyslala-tego-gagatka-na-przymusowe-wakacje