WRC Motorsport&Beyond

Twój Diesel wysyła niepokojące, „dziwne” sygnały? Tych nie ignoruj, bo słono za to zapłacisz! [PORADNIK]

Diesel

Alternator nie jest skomplikowanym urządzeniem, ale podobnie jak wszystkie inne części w twoim samochodzie benzynowym lub typu Diesel, w końcu się zepsuje. A jest przecież integralną częścią wszystkich układów elektrycznych. Oto wszystkie objawy i instrukcje co należy zrobić, gdy ten w końcu odmówi posłuszeństwa. 

Występujący we wszystkich nowoczesnych pojazdach z silnikiem benzynowym i typu Diesel alternator jest rodzajem generatora elektrycznego. Przekształca on energię mechaniczną w prąd przemienny. Ładuje akumulator i pomaga zasilać reflektory, wycieraczki, elektryczne szyby, radio i inne akcesoria. 

Podobnie jak wszystkie inne komponenty, jest podatny na zużycie. Jego elementy wewnętrzne w końcu zawiodą, ale da się to przewidzieć. 

Kontrolka na desce rozdzielczej 

Najczęstszym sposobem, w jaki samochód poinformuje cię, że coś jest nie tak, to lampka ostrzegawcza. W tym przypadku zapali się symbol w kształcie baterii lub w niektórych samochodach ikona „ALT” lub „GEN”. 

Jeśli napięcie wyjściowe alternatora spadnie poniżej wstępnie ustawionej wartości granicznej, twój benzyniak lub Diesel wyświetli kontrolkę. Jeśli kontrolka będzie pojawiać się w chwili zatrzymania samochodu, a podczas jazdy zniknie, oznacza to, że napięcie wraca do normy. 

To jednak pierwsza oznaka, że alternator nie działa prawidłowo i nie należy tego ignorować. 

KIEROWCO! ZAPŁAĆ O POŁOWĘ MNIEJ PRZY NASTĘPNYM TANKOWANIU!

Ciemne lub migoczące reflektory 

Jeśli tylko jeden z reflektorów działa poprawnie, najprawdopodobniej musisz wymienić żarówkę. Jeśli jednak oba są słabe lub migoczą, oznacza to, że nie dostają wystarczającej mocy. 

Czasami dzieje się tak przy niskich obrotach, a światła wracają do normalnej jasności przy szybszej pracy silnika. Jeśli będziesz miał takie objawy, głównym podejrzanym będzie alternator. 

Większość nowoczesnych samochodów jest zaprogramowana tak, aby nadawać priorytet energii elektrycznej i wysyłać ją do komponentów, które jej najbardziej potrzebują. Więc ten objaw może nie wystąpić we wszystkich pojazdach.

Rozładowany akumulator

Nie ma nic gorszego, niż próba włączenia silnika benzynowego lub typu Diesel zakończona fiaskiem i totalną ciszą. W większości przypadków będzie to oznaczać rozładowany akumulator. 

Akumulatory również mają ograniczoną żywotność, ale jeśli twój samochód nie jest stary lub dopiero co wymieniłeś akumulator, oznacza to, że alternator przestał działać i nie może go naładować.

Aby szybko zdiagnozować ten problem, należy odpalić samochód na kablach. Jeśli po ich odłączeniu silnik nadal będzie pracował, alternator będzie bezpieczny. Jeśli jednak zgaśnie po chwili, oznacza to, że nie działa prawidłowo. 

Elektronika nie działa prawidłowo 

Jeśli alternator ma problemy z wytworzeniem wystarczającej ilości energii elektrycznej, niektóre elementy elektryczne przestaną działać. Niektórzy zauważą, że okna opadają i podnoszą się wolniej niż wcześniej. Inni, że siedzenia potrzebują więcej czasu na nagrzewanie lub że ta funkcja w ogóle nie działa. 

Najlepszym sposobem na upewnienie się, że winowajcą jest alternator, to spróbować użyć dwóch z nich jednocześnie. Na przykład włącz radio i opuść jedno okno. Jeśli jeden lub oba elementy działają nieprawidłowo, należy natychmiast sprawdzić alternator. 

Żaden z tych objawów nie powinien być ignorowany i zalecamy natychmiastowe zabranie samochodu do specjalisty i sprawdzenie alternatora. Można go naprawić lub wymienić, przy czym pierwsza opcja jest zdecydowanie najtańsza. 

KIEROWCO! ZAPŁAĆ O POŁOWĘ MNIEJ PRZY NASTĘPNYM TANKOWANIU!