WRC Motorsport&Beyond

Masz benzynę lub Diesel? Nie daj się nabrać swojemu mechanikowi. Uważaj na tę „dodatkową” usługę!

wodorowanie-benzyna-diesel

Wodorowanie silników benzynowych i typu Diesel to coraz bardziej popularny zabieg w Polsce. Może ono usunąć sadzę z silnika, ale czy faktycznie efekty będą takie, jak obiecują warsztaty? Czy poczujemy wystarczającą różnicę, aby uzasadnić wysoką cenę?

Diesel i benzyna – naprawdę tego potrzebują?

Dobrze utrzymany, nowoczesny samochód z silnikiem benzynowym lub typu Diesel powinien być w stanie pokonywać sześciocyfrowe przebiegi bez większego problemu. Musimy jednak spodziewać się spadku osiągów wraz ze starzeniem się samochodu i zużyciem komponentów. 

Wiele warsztatów zaleca wodorowcnie silnika, jako przywrócenie części utraconych osiągów, lub jako sposób na przejście badania technicznego. Ale czym tak naprawdę jest wodorowanie silnika i czy działa? Czy może to zwykłe nabijanie w butelkę?

Dlaczego możesz potrzebować wodorowania?

Benzyna i Diesel wytwarza energię poprzez spalanie paliwa, co powoduje powstawanie sadzy w spalinach. Urządzenia kontrolujące emisję, takie jak katalizatory, czy filtr cząstek stałych, ograniczają ilość sadzy, która dociera do atmosfery. Nadal osadza się ona jednak wewnątrz silnika i układu wydechowego. 

Stare samochody budowane przed pojawieniem się nowoczesnych olejów i technologii paliwowych wymagały tego zabiegu co kilka tysięcy kilometrów – wiązało się to z otwarciem silnika i fizycznym zeskrobaniem osadów węgla. Na szczęście te czasy są już dawno za nami. 

Benzyniaki są zazwyczaj mniej podatne na to zjawisko, ponieważ paliwo dość dobrze oczyszcza wszystkie elementy podczas przejazdu. Jednak gdy benzyna wtryskiwana jest bezpośrednio do komory spalania, pomija wiele istotnych części. 

Przyjrzymy się jednak silnikom typu Diesel – tutaj paliwo nie spala się w tak czysty sposób, jak w benzynie. Gazy są często wprowadzane z powrotem do komory w celu ponownego spalenia. Ten ruch powoduje gromadzenie się osadów. 

Czy wodorowanie działa?

Opinie i recenzje dotyczące wodorowania benzyniaków i silników typu Diesel są… mieszane. Metoda inwazyjna jest najbardziej skuteczna, ale jednocześnie jest bardzo droga i czasochłonna. Niektórzy właściciele twierdzą, że nie zauważyli żadnej różnicy, inni mówią o natychmiastowej poprawie. 

Powodem może być połączenie z elektroniką samochodu – ma to na celu kontrolowanie wszystkich statystyk w trakcie „leczenia”. Będąc w systemie, zwykle resetują wszystkie kody błędów i przywracają ustawienia fabryczne. To może spowodować, że samochód będzie jechał inaczej i da poczucie poprawy. 

Jeśli chcesz spróbować wodorowania swojego silnika benzynowego lub typu Diesel, sprawdź najpierw opinie osób, które znasz. Możesz też zwrócić się do znajomych z forum specjalizującego się w twoim modelu samochodu. 

Niektórzy mechanicy będą próbowali sprzedać wam usługę wodorowania jako dodatek do normalnego serwisu. Na pewno nie jest to najtańszy sposób na rozwiązanie waszych problemów i może wcale nie być potrzebny, jeśli nie ma widocznych problemów z samochodem. Nie dajcie się więc nabrać!