WRC Motorsport&Beyond

LPG wcale nie jest najtańszym paliwem! „G-Tec” pozwala podróżować nawet 2 razy taniej niż na LPG

przetankowanie lpg

Wśród kierowców utarło się przekonanie, że LPG jest najtańszym paliwem… ale to nie prawda. Jak pokazuje przykład najnowszej Skody Octavii G-Tec, napęd sprężonego gazu ziemnego CNG jest jeszcze tańszy! 

LPG najtańsze? Wcale nie!

Nowa Skoda Octavia G-Tec to fantastyczna alternatywa dla LPG. Oferuje dużo komfortu, technologii, ładowności i rekordowej wydajności. Na jednym zbiorniku gazu można przejechać 500 kilometrów. Ale ile to tak naprawdę kosztuje?

Czeskie kombi ze 130-konnym silnikiem 1.5 CNG i 7-biegowym automatem DSG spala 2,65 kg/100 km. Jeśli chodzi o sprężony gaz ziemny, jest to drugi najniższy wynik w historii. Mniej spali tylko (dużo mniejszy) Volkswagen eco up! (2,55 kg/100 km). 

Nowa Skoda z tym napędem spali jednak mniej od swojego poprzednika. Octavia trzeciej generacji spalała 2,9 kg/100 km. Jeśli chodzi o rywali – Opel Astra 1.4 Turbo 110 KM ecoM potrzebuje 3,20 kg na przejechanie 100 kilometrów, podobnie jak Skoda Scala. Malutki Fiat Panda 0.0 TwinAir Turbo 80 KM Natural Power spali tyle, co Audi A4 Avant 2.0 TFSI 170 KM g-tron (3,6 kg/100 km). 

Same plusy? No… prawie!

Bardzo niskie zużycie metanu sprawia, że samochód jest też wygodniejszy niż LPG. Octavia 1.5 G-Tec przejedzie na pełnym zbiorniku o wadze 17,33 kg ponad 500 kilometrów. Żaden inny samochód z tym napędem nie odnosi tak dobrych wyników. 

W sytuacjach awaryjnych LPG będzie nieco lepsze od CNG, bo oferuje normalny bak. Tutaj mamy „zaledwie” 9 litrów benzyny, które jednak pozwolą na dojechanie do stacji benzynowej i dotankowanie gazu. 

Przy takim spalaniu przejedziemy 100 kilometrów za około 12-13 złotych, co jest wynikiem nawet lepszym od LPG. Może warto więc rozważyć przy zakupie kolejnego samochodu to mało znane paliwo?