WRC Motorsport&Beyond

Kierowco! Ten prosty trik, o którym wszyscy zapominamy, pozwoli ci zaoszczędzić kilkaset złotych rocznie

portfel-pieniadze-kierowco-prosty-trik

To proste i powszechnie znane zadanie konserwacyjne wydaje się być zapominane przez większość kierowców. Nie dość, że pozwoli nam zaoszczędzić rocznie kilkaset złotych, to jeszcze wpłynie na większe bezpieczeństwo i komfort jazdy. 

Dla wielu kierowców to zadanie wydaje się być drugorzędne. Nie należy go jednak ignorować! Opony to jedyna powierzchnia styku między naszym ważącym 2 tony samochodem, a drogą. Dobrze utrzymane opony pomogą w bezpiecznym podróżowaniu przez dziesiątki tysięcy kilometrów. 

Jak często należy rotować oponami?

Eksperci zalecają, aby średnio co 8000 a 13 000 kilometrów dokonać rotacji opon. Bez tego prostego tricku opony mogą zużywać się nierównomiernie. Dlaczego jest to tak ważne?

Przednie opony odgrywają większą rolę w hamowaniu, a w pojazdach z napędem na przednią oś są odpowiedzialne także za przyczepność. Oznacza to, że zużywają się dużo szybciej. Ponadto, drobne różnice w zawieszeniu mogą również powodować nierównomierne zużycie. 

Wszystko to może mieć wpływ na prowadzenie samochodu, poziom hałasu, a także – żywotność opony. Rozłożenie zużycia na wszystkie cztery opony zapewnia równą głębokość bieżnika i taką samą przyczepność na wszystkich czterech kołach. 

Jak to zrobić?

Właściciele samochodów powinni rotować swoimi oponami zgodnie z instrukcjami zawartymi w instrukcji pojazdu i instrukcji obsługi. Rotowanie to czynność polegająca na zdjęciu jednego koła i zamianie go na inne koło samochodu. 

Podczas rotowania należy przemieszczać opony według określonego wzoru, w zależności od typu pojazdu i typu opon. Krótko mówiąc – rotujemy oponami wokół całego samochodu, ale nigdy po okręgu. 

Praca przy samochodzie może być niebezpieczna, więc pamiętajcie o zachowaniu wszelkich środków ostrożności!

Opony asymetryczne

Opony asymetryczne mogą być używane po obu stronach pojazdu, ale ważne jest, aby przestrzegać z góry określonego wzoru rotacji. Jest on zależny od typu układu napędowego naszego pojazdu. 

Napęd na przód: Obie przednie opony wędrują na tył. Tylne opony wędrują na przód, ale naprzemiennie. 

Napęd 4×4 lub na tył: Obie tylne opony wędrują na przód, ale bez zamiany stron! Przednie opony trafiają na tył, naprzemiennie.

Opony kierunkowe

W przypadku opon kierunkowych, pozostają one po tej samej stronie pojazdu i są przesuwane bezpośrednio na przednią oś i na tylną. Zamieniamy więc opony po tej samej stronie, przód z tyłem.