Praca na biegu jałowym oznacza pozostawienie pracującego silnika benzynowego lub typu Diesel, gdy pojazd nie jest w ruchu. Kierowcy czasami są zmuszeni do pozostawienia samochodu na biegu jałowym w ruchu ulicznym, ale w większości sytuacji nie jest to konieczne. To nawyk, z którym można zerwać, zwłaszcza, jeśli zdasz sobie sprawę, jak szkodliwe to jest dla środowiska i dla twojego portfela. A zatem – ile pali samochód na postoju?
Ile pali Diesel na postoju?
Praca silników benzynowych czy typu Diesel zwiększa ilość spalin samochodowych w powietrzu. Zawierają one wiele zanieczyszczeń, które związane są z astmą, chorobami płac, serca, czy ryzykiem infekcji i innymi problemami zdrowotnymi.
Pozostawienie silnika benzynowego lub typu Diesel na biegu jałowym marnuje jednak paliwo – i pieniądze. Pojazdy na biegu jałowym przecież przejadą zero kilometrów na pełnym baku. Większe pojazdy zwykle spalają więcej paliwa niż mniejsze.
Praca na biegu jałowym może również z czasem powodować większe zużycie silnika, co skutkuje wyższymi kosztami konserwacji. Czy częste ponowne uruchamianie jest trudniejsze dla silnika niż pozostawienie go na biegu jałowym? To mit!
Mniej paliwa do rozruchu niż na postój
Nowoczesne silniki benzynowe i typu Diesel wymagają znacznie mniej paliwa podczas rozruchu, niż niektórzy myślą. Praca na biegu jałowym przez zaledwie 30 sekund marnuje więcej paliwa niż ponowne uruchomienie silnika.
Ponadto, praca na biegu jałowym jest trudniejsza dla silnika niż jego zgaszenie i ponowne uruchomienie. Częste ponowne uruchamianie powoduje zużycie materiałów o wartości około 40 zł rocznie, podczas gdy praca na biegu jałowym pozostawia resztki paliwa, które mogą uszkodzić elementy silnika i powodują wyższe koszty konserwacji.
Co więcej, praca na biegu jałowym zużywa nawet do 1 litra paliwa na godzinę, choć ta wartość może różnić się w zależności od typu i wielkości silnika. Może się wydawać, że to niewiele, ale codzienna praca na biegu jałowym przez kilka minut może cię kosztować kilkanaście złotych tygodniowo.
Benzyna też tego nie lubi!
Jeśli spodziewasz się, że będziesz stał w miejscu przez ponad 30 sekund, wyłącz silnik! To nie dotyczy oczywiście ruchu ulicznego, bowiem nawet w korku ze względów bezpieczeństwa należy mieć cały czas włączony silnik. Czekasz na kogoś na parkingu? Odbierasz dzieci ze szkoły? Wyłącz silnik.