Po prawie 30 latach Ford wycofuje z produkcji największego rywala dla Volkswagena Passata. W zeszłym roku producent zakończył produkcję amerykańskiej specyfikacji „Fusion”, a europejskie rodzeństwo podzieli ten sam los pod koniec marca 2022 roku.
Ford idzie z duchem czasu
Ford ogłosił plany zakończenia średniej wielkości sedana/kombi w swojej fabryce w Walencji ze względu na „rosnącą zmianę preferencji klientów”. Krótko mówiąc, chodzi o wzrost popularności SUV-ów, crossoverów, który skutecznie zmniejsza popyt na sedany i kombi. Cudownie…
Mondeo został wprowadzony na rynek w 1993 roku i zastąpił kultową Sierrę. Do tej pory Ford sprzedał w Europie około 5 milionów egzemplarzy swojego samochodu. Choć niewątpliwie ta informacja jest smutna, wisiała w powietrzu już od dłuższego czasu. Według rzecznika Forda, cytowanego przez Automotive News Europe „segment rynku, w którym konkuruje Mondeo, kurczy się od lat i spadł o około 80% od 2000 roku”.
Volkswagen Passat też?
Los kultowego modelu Forda może podzielić także Volkswagen Passat – niemiecki producent chce całkowicie zrezygnować z nadwozia typu sedan. Grupa VW według nieoficjalnych informacji będzie sprzedawać nowy model wyłącznie w nadwoziu kombi.
Jeśli szukasz więc sedana, możliwe że będziesz musiał wybrać Skodę Superb. Ale dostępne pozostają także Peugeot 508, czy Opel Insignia. Nie wszystko więc jeszcze stracone.
Ford Mondeo nie odejdzie jednak całkowicie – producent będzie sprzedać swój samochód w… Chinach. W zeszłym roku przeszedł tam nawet lifting i otrzymał ogromny ekran o przekątnej 12,8 cala. Klienci w Republice Ludowej są wciąż bardzo zainteresowani sedanami.
Produkcja minivanów – Galaxy i S-Max – jest niezagrożona. Mondeo nie powinno zniknąć całkowicie z europejskich dróg. Spodziewane jest raczej przekształcenie go w SUV-a lub crossovera.