WRC Motorsport&Beyond

Chcesz zaoszczędzić na paliwie? Diesel i LPG wcale nie są najlepszym wyborem. Będziesz w szoku!

diesel podatek

Samochody z silnikami typu Diesel uznawane są za jedne z najbardziej oszczędnych dostępnych na rynku. Jednakże, według najnowszych badań samochody elektryczne są znacznie tańsze w utrzymaniu przez cały okres ich użytkowania. Nawet uwzględniając wysoki koszt zakupu modeli elektrycznych, są one bardziej opłacalne niż odpowiedniki benzynowe czy typu Diesel w perspektywie długoterminowej. 

Diesel już nie jest królem oszczędności

Diesel czy elektryk? To pytanie nurtuje świat motoryzacji

Średni koszt zakupu nowego samochodu elektrycznego w 2020 i jazdy nim przez niespełna 14 lat (średni okres eksploatacji samochodu) został obliczony na 256 tysięcy złotych. Zrobienie tego samego z modelem napędzanym silnikiem typu Diesel będzie kosztować 264 tysiące złotych, więc o prawie 10 tys. złotych więcej.

Jeśli odejmiemy z równania cenę zakupu, roczny koszty eksploatacji, w tym tankowanie/ładowanie, ubezpieczenie, podatki, opłaty i serwisowanie – wynoszą 8300 zł za samochód elektryczny i prawie 11 tys. zł za Diesla. To już 21% różnica. 

KIEROWCO! SPÓŹNIŁEŚ SIĘ Z WYMIANĄ OPON? SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY! 

Dane pochodzące z Direct Line Group oparte zostały na porównaniu pięciu modeli elektrycznych. Oraz ich odpowiedników typu Diesel do kupienia w 2020 roku. Z raportu wynika również, że same koszty eksploatacji i serwisowania są o około 50% niższe niż dla samochodów z silnikami spalinowymi. 

EV tańsze

Ładowanie pojazdu elektrycznego jest o 57% tańsze niż tankowanie samochodu na benzynę. Jednym z obszarów, w których benzyna czy Diesel są zazwyczaj tańsze, to ubezpieczenie. Choć i w tym aspekcie doszło ostatnio do wielu zmian. 

Jeśli chodzi o amortyzację, samochody elektryczne utrzymują swoją wartość dwa razy lepiej, niż benzyniaki i Diesle. Tracą jedynie 12% swojej wartości rocznie, co przy 24% dla tradycyjnych samochodów wydaje się wartością niewielką. 

Anca Young: – Choć koszt akumulatorów litowo-jonowych stosowanych w elektrykach spada, pozostają one droższe niż konwencjonalne układy napędowe z silnikiem spalinowym. Dlatego są generalnie droższe w zakupie. Producenci pojazdów chcą jednak obniżyć koszty rozwoju i produkcji elektryków. Ogólna konstrukcja pojazdów elektrycznych różni się, a materiały i części są bardziej złożone i kosztowne. 

To tłumaczy, dlaczego samochody elektryczne są droższe w zakupie. Może jednak warto wydać na początku nieco więcej pieniędzy, a potem oszczędzać z każdym miesiącem?