WRC Motorsport&Beyond

Benzyna i Diesel. Nowy rodzaj paliw na stacjach benzynowych! Ważne zmiany od 2021 roku

diesel tankowanie paliwo

Walka o czyste powietrze coraz intensywniej przenosi się do naszej codziennej rzeczywistości. Jednym z aspektów, które musimy brać pod uwagę myśląc o motoryzacyjnej ekologii jest paliwo. Rządy wielu państw decydują się na wprowadzenie na stacje benzynowe nowego rodzaju paliw. Benzyna i Diesel – jak zmienią się w 2021 roku?

Rząd Wielkiej Brytanii ogłosił propozycje wprowadzenia na stacje benzynowe paliwa E10 zawierającego 10% etanolu w celu ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Sekretarz transportu powiedział, że rząd konsultuje plany, aby paliwo mogło być określane jako zielona benzyna. Ma ono stać się standardem na brytyjskich stacjach paliw od 2021 roku. 

„Zielona” benzyna jest już używana w Niemczech, Finlandii i Francji. Od 2021 roku do grona tych państw ma dołączyć Wielka Brytania. 

KIEROWCO! SPÓŹNIŁEŚ SIĘ Z WYMIANĄ OPON? SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY!

Benzyna E10 – co to jest?

Termin E10 odnosi się do paliwa składającego się w 90% ze zwykłej benzyny bezołowiowej i w 10% z etanolu. To paliwo na bazie alkoholu wytwarzanego w wyniku fermentacji szeregu roślin. 

Od przyszłego roku taki rodzaj paliwa ma stać się standardem na wszystkich stacjach benzynowych w Wielkiej Brytanii. Rząd ma nadzieję, że przyniesie to takie same korzyści, jak całkowite usunięcie 350 000 samochodów z dróg. 

Taki ruch ma pomóc kierowcom w całym kraju zmniejszyć wpływ każdej podróży na środowisko, zanim samochody elektryczne staną się normą. 

Według The Times oczekuje się, że stacje benzynowe będą początkowo utrzymywać istniejące paliwo. Na ten moment jest ono zmieszane z 5% bioetanolem. Plan E10 jest uzupełnieniem istniejącego zobowiązania dotyczącego zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi i typu Diesel od 2030 roku. 

Jaka to różnica? 

W przeciwieństwie do zwykłej benzyny bezołowiowej, etanol pochłania dwutlenek węgla, częściowo kompensując emisje gazów cieplarnianych. 

Agencja ochrony środowiska ePURE twierdzi, że zastąpienie tylko 10% wszystkich paliw w Europie paliwem E10 pozwoli zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o ponad 6%. 

Paliwo E10 – jakie ma wady?

E10 jest potencjalnie mniej wydajny niż obecna mieszanka paliwowa E5. Może to oznaczać wzrost rachunków za paliwo dla kierowców, którzy posiadają mniejsze samochody. 

Ponadto, E10 wytwarzany jest z roślin, więc istnieją obawy dotyczące wylesiania. Inną kwestią jest kompatybilność. Stowarzyszenie Producentów i Sprzedawców Samochodów oszacowało, że 92,2% pojazdów z silnikami benzynowymi w Wielkiej Brytanii jest kompatybilnych z E10. 

KIEROWCO! SPÓŹNIŁEŚ SIĘ Z WYMIANĄ OPON? SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY!