Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) chwali się statystykami za realizację projektów w poprzednim roku. O pełnej satysfakcji raczej nie ma co mówić, chociaż każde kolejne kilometry dróg w kraju są na wagę złota. Dzieląc dotychczasowy wynik na lata, okazuje się, że powstało mniej więcej tyle co w poprzednich.
Rok 2018 GDDKiA zakończyła realizując 113 zadań o łącznej dł. 1425,6 km w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, który jest realizowany od 2014 roku. Z kolei w ubiegłym roku udostępniono kierowcom do ruchu łącznie 321,4 km nowych dróg.
Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 3730,7 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1638,5 km autostrad i 2092,2 km dróg ekspresowych. W postępowaniach przetargowych jest obecnie 11 zadań o łącznej długości 119,5 km.
Co udało się wybudować w 2018 roku?
– S11 obw. Kępna etap I – 3,6 km
– DK33 obw. Kłodzka – 9,2 km
– S3 Lubin płd. – Legnica (A4) – 22,6 km
– S8 Ostrów Maz. – gr. województw – 9,4 km
– S12 obw. Puław – 11,9 km
– S3 Lubin Północ – Lubin Południe – 11,3 km
– S3 Nowa Sól – Gaworzyce – 16,4 km
– S3 Gaworzyce – Kazimierzów – 16,9 km
– S8 Poręba – Ostrów Maz. – 16,1 km
– S5 Leszno Płd. – Kaczkowo – 9,5 km
– S3 Legnica – Jawor – 19,7 km
– S3 Jawor – Bolków – 16,1 km
– S7 obwodnica Radomia – 24,7 km
– S8 Wyszków – Poręba – 13 km
– S7 Koszwały – Nowy Dwór Gdański – 20,5 km
– S7 Nowy Dwór Gdański – Kazimierzowo – 19,1 km
– S5 Radomicko – Leszno Płd. – 19,1 km
– S3 Zielona Góra Północ – Niedoradz – 13,3 km
– DK16 Olsztyn Zachód – Olsztyn Południe – 10 km
– S3 węzeł Niedoradz – Nowa Sól Płd. – 17,3 km
– S7 odc. w. Chęciny-Jędrzejów – 21,6 km
Od 30 grudnia 2018 roku można już korzystać ze świeżego odcinka S5 Poznań – Wronczyn – ok. 15,9 km – ruch po jednej jezdni na całej długości. Kierowcy korzystają też z S3 w obrębie w. Polkowice i Lubin Północ, czyli fragmentach 14,4 km odcinka w. Kaźmierzów – w. Lubin Północ
W efekcie zakończonych w 2018 roku inwestycji kierowcy otrzymali:
- – 120 km trasy S3 i mają do dyspozycji dwujezdniową drogę od Szczecina po Bolków (za wyjątkiem budowanego drugiego GDDKiA mostu w Cigacicach na Odrze oraz kilkukilometrowego odcinka na wysokości Polkowic)
- – 86 km trasy S7 co umożliwia pokonanie dwujezdniową trasą drogi z Gdańska do granicy z woj. mazowieckim oraz od Grójca do granicy z woj. małopolskim (z wyjątkiem kilku km na wysokości Skarżyska Kamiennej)
- – 38 km trasy S5 i od Radomicka, omijając Leszno, dojedziemy drogą ekspresową do Wrocławia
2018 rok GDDKiA kończy z 49 podpisanymi projektami unijnymi. 28 grudnia podpisano Umowę o Dofinansowanie ze środków UE, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 na realizację drogi S7 Warszawa – Grójec. Dzięki temu, łączna wartość całkowita wszystkich dofinansowanych inwestycji to około 61,8 mld zł. Koszty kwalifikowalne wynoszą łącznie około 36,1 mld zł a wkład unijny to blisko 30,7 mld zł.
Jakie drogi powstaną w przyszłości, czyli program PBDK 2014-2023
Zaktualizowany (w lipcu 2017 r.) Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) zakłada wybudowanie 3262,7 km, w tym:
- – 252,2 km autostrad
- – 2641, 1 km dróg ekspresowych
- – 35 obwodnic o łącznej długości 369,4 km
Wydatki na realizację Programu zostały podniesione ze 107 mld do 135 mld zł. Budowa dróg jest dofinansowana ze Środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ) perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.
GDDKiA ostrzega: na drogach utrudnienia z powodu opadów i błota pośniegowego